Моля влез или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията

Автор Тема: Ламбда сонда  (Прочетена 19527 пъти)

0 Потребители и 2 Гости преглежда(т) тази тема.

07 Ноември, 2010, 13:26:58
  • Администратор
  • *
  • Регистрация: Окт. 2010
  • Публикации: 728
  • Пол: Мъж
  • Репутация: +2

Ламбда сондата /датчик за кислород/ е разположена в изпускателния колектор. Тя измерва количеството "неизгорен" кислород в изпусканите отработени газове и сигнализира на компютъра на лекия автомобил дали сместа е твърде силна или слаба. Компютърът на свой ред в зависимост от това изпраща сигнал на карбуратора на лекия автомобил или инжекцията да коригира гориво-въздушната смес.

За пълното изгаряне на 1 кг. бензин е необходим 14,7 кг. въздух.

Такъв състав на гориво-въздушната смес се нарича стехиометрически.

Той обезпечава най-малко съдържание на токсични вещества в изгорелите газове и съответно ефективното им доизгаряне в катализатора.

За оценка състава на гориво-въздушната смес се използва коеф. за излишък на въздух - отношението на количеството въздух, постъпващо в цилиндрите към количеството въздух, теоретически необходимо за пълното изгаряне на бензина. В световната практика този коефициент се нарича ЛАМБДА.

При стехиометричната смес ламбда=1, ако ламбда<1 /недостиг на въздух/, сместа се нарича богата, при ламбда>1 /излишък на въздух/, сместа се нарича бедна.

Най-голяма икономичност при пълно отваряне на дроселовата клапа на бензиновия двигател се постига при ламбда=1,1-1,3. Максимална мощност се постига, когато ламбда=0,85-0,9.

В световната практика датчика може да бъде наричан различно, кислороден датчик, регулатор ламбда, ламбда сонда, датчик за концентрация на кислорода в отработените газове.

Циркониеви ламбда сонди
Ламбда сонда с един кабел


Ламбда сонда с два кабел


Ламбда сонда с три кабела


Ламбда сонда с четири кабела


Каква е подръжката на ламбда сондата?

    * на всеки 40 - 50 000 километра трябва да се извършва задължителна подмяна или поне пълен тест на ламбда сондата;
    * да се извършват редовни анализи на състава на изпусканите газове;
    * да се следят предупредителните сигнални лампи в автомобили;

Всички автомобилни производители предупреждават и препоръчват редовна смяна на ламбда сондите.

Контролират се следните параметри, но при работна температура 300-350 градуса по Целзий

    * При ламбда=0,9 напрежението в сигналния проводник трябва да бъде не по-малко от 0,65V
    * При ламбда=1,1 напрежението в сигналния изход трябва да бъде не повече от 0,25V
    * Време за сработване при обеднена горивна смес не повече от 250 мс
    * Време за сработване при обогатена горивна смес не повече от 450 мс
    * Съпротивление при температура 300-350 градуса по Целзий не повече от 10 килоома



Причините за преждевременна повреда на датчика за кислорода са:

    * Използване на оловен бензин или неподходящо гориво.
    * Прегряване на датчика.
    * Многократни и неуспешни опити за палене на двигателя през къси интервали, което води до натрупване на неизгоряло гориво в изпускателния колектор, което може да се възпламени детонационно
    * Проверка работата на цилиндрите на двигателя чрез махане на запалителните кабели от някоя от свещите;
    * Нехерметичност в изпускателната система.


Кога ламбда сондата не работи добре?

    * когато се отделят големи въглеводородни емисии, тоест не може да се извършат необходимите измервания на отделяните газове;
    * сигналната предупредителна лампа на двигателя свети или лампата за сервизно обслужване се е включила;
    * когато консумацията на гориво се е покачила, дефектирала ламбда сонда може да доведе до повишаване на консумацията на гориво с 30 %;
    * при шофиране се наблюдават проблеми, като например напрежение в работата на двигателя;
    * компютърът на колата извежда грешка в подаваната запалителна смес;
    * когато ламбда сондата не работи изцяло, катализаторът на автомобила може да се нагрее прекалено много и да престане да функционира;


Дефектирането на ламбда сондата обикновено довежда до значителни обслужващи разходи:

    * Повишена температура около катализатора;
    * Характерна детонация около катализатора след гасене на двигателя
    * Води до увеличена с до 30 % консумация на гориво;
    * Причинява проблеми с двигателя и ритмичната му работа при шофиране - неустойчива работа на двигателя при ниски обороти /празен ход/;
    * променя и влошава състава на отделяните вредни газове;


A. Ламбда сондата е повредена от повишеното количество олово в отделяните вредни газове


B. Ламбда сондата е повредена от присъствието в изгорелите газове на останки от охладителната течност на автомобила, която е проникнала в цилиндрите в резултат на скъсана или протекла гарнитура


C. Ламбда сондата е повредена от прекалено голяма консумация и разход на масло


D. Ламбда сондата е повредена от повишеното количество силикон в отделяните вредни газове

Правила за демонтаж и монтаж на датчика.

    * Демонтажът се извършва само при студен двигател;
    * Проверка на херметичността при монтаж;
    * Проверка работоспособността по контролируеми параметри.


« Последна редакция: 11 Юни, 2018, 20:16:47 от Bogo® »


11 Юни, 2018, 20:15:50
Отговор #1
  • Глобален Модератор
  • *
  • Регистрация: Окт. 2010
  • Публикации: 5193
  • Местонахождение: България
  • Пол: Мъж
  • Репутация: +23
  • Автомобил: Mercedes C 180
Ламбда сондата - Кислородните сензори (наричани още O2 сензори) са един от най-важните елементи в съвременните автомобилни системи за впръскване на горивото. Една фино настроена система за впръскване на гориво със сензор за кислород може да поддържа съотношение въздух / гориво с толеранс от 0,02%. Поддържането на двигателя със стехиометрично съотношение (съотношение въздух / гориво 14.7: 1) помага на двигателя да генерира най-голяма мощност с най-малко количество емисии.

Сензорите за кислород  (ламбда сондата) се намират в изпускателната система на двигателя и анализират кислородното съдържание на отработените газове. Има два на този двигател Mercedes Benz M104: по един за всеки  катализатор. Сензорът, разположен точно пред катализатора, измерва сместа на отработените газове, излизащи от двигателя. Сензорът, разположен след катализатора, се използва за измерване работата на преобразувателя чрез сравняване на нивата на O2 преди и след. (Нагоре е същият като преди каталитичния преобразувател преди катализатора. След потока след катализатора или зад катализатора.) Количеството кислород в отработените газове варира в зависимост от съотношението въздух / гориво на системата за впръскване на горивото. Сензорът за кислород подава информация, който се интерпретира от електронното управляващо устройство (ECU) на системата за впръскване на горивото.

Има няколко признаци, че вашият кислороден датчик може да не работи коректно. По принцип е трудно да се диагностицират проблеми със сензора, освен ако всички други компоненти в системата за впръскване на горивото са били проверени и  определено не работят правилно.

Някои от симптомите на неправилна работа:

Нестабилен празен ход по време на загряване
Нестабилен празен ход при топъл двигател
Лоша работа на двигателя
Слабо ускорение
    * кoгaтo ce oтдeлят гoлeми въглeвoдopoдни eмиcии, тoecт нe мoжe дa ce извъpшaт нeoбxoдимитe измepвaния нa oтдeлянитe гaзoвe;
    * cигнaлнaтa пpeдyпpeдитeлнa лaмпa нa двигaтeля cвeти или лaмпaтa зa cepвизнo oбcлyжвaнe ce e включилa;
    * кoгaтo кoнcyмaциятa нa гopивo ce e пoкaчилa, дeфeктиpaлa лaмбдa coндa мoжe дa дoвeдe дo пoвишaвaнe нa кoнcyмaциятa нa гopивo c 30 %;
    * пpи шoфиpaнe ce нaблюдaвaт пpoблeми, кaтo нaпpимep нaпpeжeниe в paбoтaтa нa двигaтeля;
    * кoмпютъpът нa кoлaтa извeждa гpeшкa в пoдaвaнaтa зaпaлитeлнa cмec;
    * кoгaтo лaмбдa coндaтa нe paбoти изцялo, кaтaлизaтopът нa aвтoмoбилa мoжe дa ce нaгpee пpeкaлeнo мнoгo и дa пpecтaнe дa фyнкциoниpa;

Концентрацията на CO при празен ход е твърде висока или твърде ниска
Като цяло, ако сензорът за кислород не работи коректно, автомобилът ще работи много лошо и също ще изведе много вредни емисии. Компютърът на съвременните автомобили обикновено подават сигнал за предупреждение. При съвременните автомобили компютърът ще изведе код за грешка, че сензорът за кислород чете извън диапазона, когато в действителност стойностите, регистрирани от сензора на O2, са точни, защото има нещо друго, което не е наред със системата за впръскване на горивото. Преди да смените кислородните сензори, уверете се, че няма други записани кодове, които могат да повлияят на показанията на сензора на O2.

Ако изключите кислородния датчик и го заземете на шасито, ЕКУ ще мисли, че автомобилът е чист (няма достатъчно гориво) и ще се опита да обогати сместа. В другия случай, ако изключите сензора за кислород и го замените с малка AA батерия, която захранва 1,5 волта, ECU ще „мисли“, че колата работи наистина с обогатено гориво и ще се опитва да настрои сместа да бъде по-слаба.
Използвайки 22 мм гаечен ключ, просто извадете задния сензор от изпускателната тръба. На предния кислороден датчик ще трябва да проявите малко творчество. Предният сензор е монтиран в много тясно пространство. За да го разхлабите, ще трябва да използвате специален тип гаечен ключ за да го премахнете. Електрическата букса за двата O2 сензора се изключва от буксата на шасито.
Монтирайте новия си сензор и го затегнете на 55 Nm.













Не е важно колко удари получаваме в живота, а дали след това можем да се изправим!Всеки ден, ако се изправяме срещу нашите страхове ние ще спечелим битката!



Сподели темата


 

— Mercedes-Benz   „Най-доброто или нищо!” —

 Mercedes-Benz Bulgaria forum - Опознай един съвършено различен свят!

Developed by Mercedes-bg.info.© 2010-2024 Powered by Simple Machines Forum