Моля влез или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията

Автор Тема: Ламбда сонда  (Прочетена 3889 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

07 Ноември, 2010, 13:26:58
  • секс гуру
  • Администратор
  • *
  • Регистрация: Окт 2010
  • Публикации: 668
  • Пол: Мъж
  • Репутация: +2

Ламбда сондата /датчик за кислород/ е разположена в изпускателния колектор. Тя измерва количеството "неизгорен" кислород в изпусканите отработени газове и сигнализира на компютъра на лекия автомобил дали сместа е твърде силна или слаба. Компютърът на свой ред в зависимост от това изпраща сигнал на карбуратора на лекия автомобил или инжекцията да коригира гориво-въздушната смес.

За пълното изгаряне на 1 кг. бензин е необходим 14,7 кг. въздух.

Такъв състав на гориво-въздушната смес се нарича стехиометрически.

Той обезпечава най-малко съдържание на токсични вещества в изгорелите газове и съответно ефективното им доизгаряне в катализатора.

За оценка състава на гориво-въздушната смес се използва коеф. за излишък на въздух - отношението на количеството въздух, постъпващо в цилиндрите към количеството въздух, теоретически необходимо за пълното изгаряне на бензина. В световната практика този коефициент се нарича ЛАМБДА.

При стехиометричната смес ламбда=1, ако ламбда<1 /недостиг на въздух/, сместа се нарича богата, при ламбда>1 /излишък на въздух/, сместа се нарича бедна.

Най-голяма икономичност при пълно отваряне на дроселовата клапа на бензиновия двигател се постига при ламбда=1,1-1,3. Максимална мощност се постига, когато ламбда=0,85-0,9.

В световната практика датчика може да бъде наричан различно, кислороден датчик, регулатор ламбда, ламбда сонда, датчик за концентрация на кислорода в отработените газове.

Циркониеви ламбда сонди
Ламбда сонда с един кабел


Ламбда сонда с два кабел


Ламбда сонда с три кабела


Ламбда сонда с четири кабела


Каква е подръжката на ламбда сондата?

    * на всеки 40 - 50 000 километра трябва да се извършва задължителна подмяна или поне пълен тест на ламбда сондата;
    * да се извършват редовни анализи на състава на изпусканите газове;
    * да се следят предупредителните сигнални лампи в автомобили;

Всички автомобилни производители предупреждават и препоръчват редовна смяна на ламбда сондите.

Контролират се следните параметри, но при работна температура 300-350 градуса по Целзий

    * При ламбда=0,9 напрежението в сигналния проводник трябва да бъде не по-малко от 0,65V
    * При ламбда=1,1 напрежението в сигналния изход трябва да бъде не повече от 0,25V
    * Време за сработване при обеднена горивна смес не повече от 250 мс
    * Време за сработване при обогатена горивна смес не повече от 450 мс
    * Съпротивление при температура 300-350 градуса по Целзий не повече от 10 килоома



Причините за преждевременна повреда на датчика за кислорода са:

    * Използване на оловен бензин или неподходящо гориво.
    * Прегряване на датчика.
    * Многократни и неуспешни опити за палене на двигателя през къси интервали, което води до натрупване на неизгоряло гориво в изпускателния колектор, което може да се възпламени детонационно
    * Проверка работата на цилиндрите на двигателя чрез махане на запалителните кабели от някоя от свещите;
    * Нехерметичност в изпускателната система.


Кога ламбда сондата не работи добре?

    * когато се отделят големи въглеводородни емисии, тоест не може да се извършат необходимите измервания на отделяните газове;
    * сигналната предупредителна лампа на двигателя свети или лампата за сервизно обслужване се е включила;
    * когато консумацията на гориво се е покачила, дефектирала ламбда сонда може да доведе до повишаване на консумацията на гориво с 30 %;
    * при шофиране се наблюдават проблеми, като например напрежение в работата на двигателя;
    * компютърът на колата извежда грешка в подаваната запалителна смес;
    * когато ламбда сондата не работи изцяло, катализаторът на автомобила може да се нагрее прекалено много и да престане да функционира;


Дефектирането на ламбда сондата обикновено довежда до значителни обслужващи разходи:

    * Повишена температура около катализатора;
    * Характерна детонация около катализатора след гасене на двигателя
    * Води до увеличена с до 30 % консумация на гориво;
    * Причинява проблеми с двигателя и ритмичната му работа при шофиране - неустойчива работа на двигателя при ниски обороти /празен ход/;
    * променя и влошава състава на отделяните вредни газове;


A. Ламбда сондата е повредена от повишеното количество олово в отделяните вредни газове


B. Ламбда сондата е повредена от присъствието в изгорелите газове на останки от охладителната течност на автомобила, която е проникнала в цилиндрите в резултат на скъсана или протекла гарнитура


C. Ламбда сондата е повредена от прекалено голяма консумация и разход на масло


D. Ламбда сондата е повредена от повишеното количество силикон в отделяните вредни газове

Правила за демонтаж и монтаж на датчика.

    * Демонтажът се извършва само при студен двигател;
    * Проверка на херметичността при монтаж;
    * Проверка работоспособността по контролируеми параметри.





Сподели темата


Етикети:
 

— Mercedes-Benz   „Най-доброто или нищо!” —

 Mercedes-Benz Bulgaria forum - Опознай един съвършено различен свят!

Developed by Mercedes-bg.info.© 2010-2018 Powered by Simple Machines Forum