Моля влез или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията

Автор Тема: Как да проверите бобина за запалване  (Прочетена 248 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

29 Май, 2024, 12:05:07
  • Администратор
  • *
  • Регистрация: Окт. 2010
  • Публикации: 739
  • Пол: Мъж
  • Репутация: +2

Бобината за запалване създава високото напрежение, необходимо за работата на системата и за генерирането на искра между контактите на свещите за запалване. Повечето двигатели с разпределителна система за запалване са оборудвани с една бобина за запалване, а в някои случаи с две. В системите без разпределител на запалването (DIS) се използват няколко бобини. В двуискровите системи за всеки чифт цилиндри има по една бобина за запалване. В други системи DIS и системи с бобини тип "молив" на всяка свещ (COP) за всеки цилиндър или свещ за запалване е инсталирана собствена бобина за запалване.

Бобината за запалване функционира като трансформатор на напрежение. Тя преобразува напрежението от 12V в няколко хиляди волта. Вторичното напрежение създава искра в празнината между електродите на свещта, което зависи от празнината, електрическото съпротивление на свещта и високоволтовите проводници, състава на горивно-въздушната смес, натоварването на двигателя и температурата на свещта. Напрежението може да варира от 5000 волта до 25000 волта и повече. В някои системи се достига максимално напрежение от 40000 волта.

 Как работи бобината за запалване

Бобината за запалване съдържа две намотки, които са навити върху пластинчат метален сърцевина. Първичната намотка, която има няколкостотин навивки, е свързана с два външни контакта на бобината. Положителният терминал (+) на бобината е свързан към ключа за запалване и акумулатора, а отрицателният терминал (-) – към модула за запалване и след това към "маса" на автомобила. Вторичната намотка има няколко хиляди навивки и е свързана с единия край към положителния контакт на първичната намотка, а с другия – към високоволтовия терминал в централната част на бобината.
Съотношението на навивките на вторичната и първичната намотка е 80 към 1. Колкото по-високо е съотношението, толкова по-високо е изходното напрежение на бобината. Мощните бобини за запалване обикновено имат по-високо съотношение на броя на намотките в сравнение със стандартните бобини.
След като първичната намотка се свърже към "маса", през нея протича електрически ток. Той създава силно магнитно поле около металния сърцевина и "зарежда" бобината с енергия. Необходими са около 10-15 ms за максимално зареждане на бобината за запалване.
След това модулът за запалване прекъсва първичната верига на бобината. Това води до внезапно изчезване на магнитното поле. Енергията, съхранена в бобината, създава ток във вторичната намотка. В зависимост от съотношението на броя на намотките, напрежението се увеличава 100 или повече пъти. Това е достатъчно, за да "пробяга" искра между контактите на свещта за запалване.

 Неизправности на бобините за запалване

Бобините за запалване са много надеждни и здрави устройства. Причините за неизправността на тези трансформатори могат да бъдат нагряване и вибрация, при което се повреждат намотките и се получава пробив на изолацията, което води до кратко съединение или прекъсване на веригите на намотките. Най-голямата опасност за бобината за запалване представлява претоварването, причинено от неизправност на свещта за запалване или високоволтовия проводник.
Ако свещта за запалване или високоволтовият проводник са повредени и имат прекомерно високо съпротивление, напрежението на бобината за запалване може да се повиши, за да пробие изолацията ?.
Изолацията на повечето бобини за запалване може да се повреди при превишаване на напрежението от 35000 волта. След това вторичното напрежение на бобината за запалване спада, появяват се пропуски в запалването при натоварване и бобината не осигурява достатъчно напрежение за работа и стартиране на двигателя.
Ако на положителния терминал на бобината има напрежение от акумулатора и при свързване към "маса" с модула за запалване не се създава искра, това означава, че бобината е неизправна и трябва да бъде сменена.
Подсказка: ако модулът за запалване няколко пъти не сработи, това може да е свързано с неизправност на бобината за запалване. Вътрешни пробиви или къси съединения в бобината за запалване могат да предизвикат неизправност на модула за запалване.

 Диагностика на бобината за запалване

Ако неизправността възникне в система за запалване с разпределителен тип, тя оказва влияние върху работата на всички цилиндри на двигателя. Двигателят е труден за стартиране или се появяват пропуски в запалването при натоварване, които се случват ту в един, ту в друг цилиндър. В системи без разпределител на запалването (DIS) или оборудвани с бобини тип "молив" на всяка свещ (COP), неизправността в бобината за запалване влияе само на работата на един цилиндър (или два цилиндъра, ако се използва двуискрова система за запалване DIS с така наречената "празна" искра). В тези случаи двата цилиндъра работят от една бобина, но в различни цикли.
Ако двигателят работи неравномерно (с пропуски в запалването) и се включва лампата "Проверете двигателя", е необходимо да се използва диагностичен скенер за проверка на кода, свързан с пропуските в запалването.

 Как да проверите бобината за запалване

 Диагностика на неизправности

На двигатели от 1996 г. и по-нови с OBD II система, неизправностите в бобината за запалване обикновено се индикират с код P030X, където "X" обозначава номера на цилиндъра с пропуски в запалването. Например, код P0301 означава пропуски в цилиндър №1. Пропуските в запалването могат да бъдат причинени не само от проблеми в системата за запалване, но и от неизправности в системата за гориво или цилиндро-буталната група, така че не винаги са пряко свързани с бобината, свещите или високоволтовите проводници.

Ако се получи късо съединение или прекъсване в бобината, може да се появи съответният код за грешка. При липса на такъв код, измерете съпротивлението на първичната и вторичната намотка на бобината с цифров мултицет. Проверете и състоянието на свещта за запалване, включително разстоянието между контактите и цвета на нагарите по тях. Пропуските може да са причинени от маслени отлагания или силни нагари. Също така проверете високоволтовия проводник за съответствие на съпротивлението му с необходимите стойности.

Ако бобината, свещта и високоволтовият проводник са в ред, проблемът може да е в горивната инжекция. Проверете съпротивлението и напрежението на инжектора и използвайте индикатор "NOID" за проверка на импулсите от PCM блока. Ако инжекторът е наред, проверете компресията и клапаните или възможността за изтичане през гарнитурата на цилиндровата глава.

 Проверка на бобината за запалване

Предупреждение: Не изключвайте високоволтовия проводник от свещта за запалване или бобината за запалване за проверка на искрата. Това може да доведе до сериозен електрически удар и повреда на бобината. Правилният начин за проверка на искрообразуването е използването на тестер за свещи за запалване KV/ARC или измервателен инструмент за COP системи.

1. Измерване на съпротивлението на намотките:
   - Първичната намотка се измерва между контактите (+ и -). Нормалното съпротивление е между 0,4 и 2?. Нулево съпротивление показва късо съединение, а високо съпротивление показва прекъсване в веригата.
   - Вторичната намотка се измерва между положителния контакт (+) и високоволтовия изход. Съвременните бобини обикновено имат съпротивление между 6000 и 8000?, а по-старите модели могат да имат над 15000?.

2. Състояние на контактите и връзките:
   - При замяна на бобината всички контакти и връзки трябва да се почистват и проверяват за корозия и надеждност. Корозията увеличава съпротивлението в електрическите връзки, което може да съкрати живота на бобината.

3. Диелектрична смазка:
   - Използвайте диелектрична смазка върху контактите на бобината, особено в системи като Ford с COP, където влажността е основен фактор за повреди.

4. Проблеми с вторичното съпротивление:
   - Високо вторично съпротивление може да бъде причинено от износени свещи за запалване или прекалено голямо разстояние между електродите.

5. Инспекция на горивната система:
   - Проверете инжекторите за замърсявания и възможни вакуумни течове или проблеми с клапаните за рециркулация на отработените газове.

 Забележки за COP системи

Ако двигателят има система за запалване COP, но няма искра, проблемът вероятно не е в бобината. Проверките трябва да се насочат към датчика за положение на коляновия или разпределителния вал, захранването на системата за запалване или модула за запалване (ако има такъв), или към управлението на бобините от PCM блока.

 Заключение

Нова бобина трябва да бъде идентична със заменяната (освен ако не планирате подобрение на системата за запалване). При голям пробег, замяната на свещите за запалване заедно с бобината е препоръчителна за оптимална работа на двигателя.



Сподели темата


Етикети:
 

— Mercedes-Benz   „Най-доброто или нищо!” —

 Mercedes-Benz Bulgaria forum - Опознай един съвършено различен свят!

Developed by Mercedes-bg.info.© 2010-2024 Powered by Simple Machines Forum