Моля влез или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията

Автор Тема: Управление на автомобила: Хидравлично или Електрическо Сервоуправление  (Прочетена 440 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

15 Май, 2024, 09:55:53
  • Администратор
  • *
  • Регистрация: Окт. 2010
  • Публикации: 766
  • Пол: Мъж
  • Репутация: +2

Съвременните автомобили се отличават с гладко управление. Воланът се движи леко и всяка промяна на посоката се изпълнява от превозното средство без усилие.

Но малцина си задават въпроса за тази характеристика.

Възможността за лесно и гъвкаво управление се дължи на усилителя на волана или така нареченото сервоуправление.

Какво е сервоусилвател на волана?
Сервоусилвател на волана е устройство, което намалява усилието за завъртане на волана и улеснява маневрирането на колата при ниски скорости.

Видове усилватели на кормилно управление
Съществуват три вида системи за усилване на волана: хидравлично, електрическо и хидроелектрическо сервоуправление.

Хидравлично сервоуправление на волана (HPS) - тук завъртането на волана се улеснява от хидравлично налягане, генерирано от хидравлична помпа, задвижвана от двигателя. Кормилната помпа осигурява течност под налягане по хидравличната магистрала до контролния клапан на сервоусилвателя на кормилното устройство.

Хидравличната течност се съхранява в резервоар или казанче. Тя се връща по магистралата с ниско налягане и постъпва обратно в казанчето.

Основен недостатък на хидравличната система за сервоуправление е, че помпата работи постоянно, водейки до горивни разходи и по-високи емисии отработени газове. Поради устройството си, тя е предразположена към течове, шумове и повреди при скъсване на ремъка.

Електрически усилвател на волана (EPS) - тази система използва електрически мотор вместо компонентите на хидравличната система. Той е монтиран на кормилната рейка или колоната.

При електрическо сервоуправление могат да се направят настройки, отговарящи на типа на превозното средство, скоростта и предпочитанията на водача. То е по-щадящо за околната среда и не зависи от работата на двигателя.

Освен това е високоефективно и използва енергия само когато е необходимо. Системите с електрически усилвател на волана са по-леки и по-компактни, което намалява теглото на автомобилите. Интегрират се добре с други системи в автомобила, включително системи за подпомагане на водача. Позволяват различни режими на работа въз основа на предпочитанията на водача или условията на шофиране.

Хидроелектрическо сервоуправление (EPHS) - това е съчетание от електрическо и хидравлично управление, използвано по-рядко в съвременните автомобили.

Коя система за усилване на волана е по-добра?
Съвременните автомобили са оборудвани с хидравлична или електрическа система за усилване на управлението. Въпреки че и двете се стремят да осигурят лесно и ефективно управление, начинът им на работа е различен.

Хидравличната система използва налягане, създадено от хидравличната помпа на кормилното управление. Такова сервоуправление е по-здраво и справя се по-добре с тежки натоварвания от електрическото. Затова се предпочита в камиони, SUV и други по-големи превозни средства. То е способно да работи и при изключен двигател, за да позволи маневриране при спешни случаи.

Въпреки това тези системи са по-малко ефективни от електрическите, поради постоянната консумация на енергия от помпата. Изискват периодична поддръжка и редовна проверка за течове, допълване на хидравлична течност в системата, както и периодична смяна на течност и филтър. Р

азходите за ремонт и поддръжка на хидравличната система също са по-високи от електрическата.

От друга страна, едно електрическо сервоуправление се задвижва от електрически мотор. То консумира енергия само при необходимост, което го прави по-ефективно и икономично. Това намалява натоварването на двигателя. Освен това е по-леко, с по-малки размери и гъвкаво. Лесно се интегрира с останалите системи и функции на автомобила, също така позволява избор на различни режими на управление.

Каква точно течност се използва за конкретната система е посочено в инструкцията за експлоатация на автомобила. Използването на неподходяща течност за кормилно управление може да причини повреди в системата.

Кога трябва да се обслужва сервоуправлението?
За да работи ефективно, сервоусилвателят изисква поддръжка. Редовно трябва да се проверява нивото на хидравличната течност и да се долива при необходимост. На определени интервали е необходимо да се сменя хидравличната течност и филтъра.

Диагностика и ремонт на сервоуправлението са необходими при някои от следните симптоми:

- Скърцащи звуци при завъртане на волана.
- Трудно завъртане или съпротивление при въртене.
- Теч от хидравликата на кормилната система.

При всеки един от тези признаци за неизправност е препоръчително да се консултира със специалист и, ако е необходимо, да се направи ремонт. Кормилното управление е от съществено значение за безопасността при движение и трябва винаги да е в добро състояние.



Сподели темата


Етикети:
 

— Mercedes-Benz   „Най-доброто или нищо!” —

 Mercedes-Benz Bulgaria forum - Опознай един съвършено различен свят!

Developed by Mercedes-bg.info.© 2010-2025 Powered by Simple Machines Forum