Моля влез или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията

Автор Тема: Пет грешки, които трябва да избягвате при свързването на автомобилното радио  (Прочетена 1265 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

17 Октомври, 2023, 15:23:58
  • Администратор
  • *
  • Регистрация: Окт. 2010
  • Публикации: 737
  • Пол: Мъж
  • Репутация: +2

Свързването на автомобилното радио не е най-трудната процедура. Можете да я извършите сами. За извършване на тази задача не са необходими специални умения, само основни познания в областта на електротехниката. Въпреки това, много водачи правят грешки, които могат да доведат до нежелани последици. Нека разгледаме някои от тях по-подробно.

Не използвайте метода "poke" за свързване.
Използването на метода "poke" (например, просто прободване на кабелите в съществуващите проводници) не е препоръчително. Този начин на свързване не само често отнема много време, но и е опасен. Може да доведе до повреди на електрическата система на радиото и да увеличи риска от изгаряне на силовите линии или чипа на усилвателя.

Не свързвайте радиото с запалката.
Свързването на радиото директно към запалката не е добра идея. При работа с голяма мощност, запалката няма да предостави достатъчно захранваща мощност, което може да доведе до изкривявания във звука и дори до случайно изключване на радиото и загуба на настройки.

Не смесвайте захранващия и захранващия кабел.
Не е препоръчително да свързвате захранващия и захранващия кабел в една и съща жила. Захранващият кабел (често жълтият) трябва да бъде свързан директно към положителния полюс на акумулатора, докато захранващият (често червеният) трябва да бъде свързан към ключа за запалване. Това подреждане е важно, за да предотвратите изтощаването на акумулатора, когато автомобилът е изключен.

Дръжте тънките проводници далеч от захранването.
За да гарантирате правилното свързване на радиото, трябва да използвате проводници с подходящ сечение. Повечето производители на автомобилни аудио системи препоръчват проводници със сечение между 2 и 4 квадратни милиметра. Тези проводници трябва да бъдат свързани директно към акумулатора. Положителният кабел трябва да бъде свързан към положителния полюс на батерията, а отрицателният към шасито на автомобила.

Внимавайте да не объркате полярността при свързването на високоговорителите.
При свързването на високоговорителите, внимавайте да не объркате полярността на проводниците. Всички проводници трябва да бъдат свързани правилно - положителният проводник трябва да бъде свързан към положителния вход на високоговорителя, а отрицателният към неговия отрицателен вход.

В заключение, важно е да следвате правилните стъпки при свързването на автомобилното радио, за да избегнете грешки, които могат да доведат до нежелани последици. Ако не сте уверени в способностите си, винаги е добре да се консултирате с опитен специалист, който може да ви помогне да извършите задачата правилно.


18 Октомври, 2023, 19:43:32
Отговор #1
  • Администратор
  • *
  • Регистрация: Окт. 2010
  • Публикации: 737
  • Пол: Мъж
  • Репутация: +2
Всичко, което се захранва през ключалката, бутоните, контролните панели или конзолата, беше изключено. Внимателният собственик следи за това при напускането на автомобила. Но наистина ли всички електрически вериги се изключват? Изглежда, не. На съвременни автомобили това може да се гарантира само чрез изключване на батерията. И дори тогава, не може да се каже напълно... Имаме дело с такова явление, като саморазряд на батерията. Тук дори изключването на клемата не помага. Но нашето текущо разговор се отнася до други изтичания. В автомобила постоянно са включени контролера за системата на впръскване (управляващ блок), часовникът, алармата. Обикновено те се захранват напрямо на радиото, модула за подем на прозорците и други. Понякога се добавят и други консуматори. Понякога - без волята на собственика, който не открива неизправности.

Принципът на измерване на тока във веригата на всякакъв консуматор. С червени пунктирни линии е показано недопустимо включване на амперметър.
Приблизителната схема на включване на тези токове е показана на рисунката. Всички те имат постоянен положителен полюс - опитайте, например, да изключите клемата на батерията, ако колата е под охрана! Но ако клемата е свалена, тогава преди следващото пътуване ще трябва да настроите отново радиото, часовника, а контролерът ще трябва да "се научи" отново. Разбира се, популярният ключ "за маса", който се използваше преди двадесет години, принципно няма да промени нищо.
Ако има основание да се подозира, че батерията се изтощава твърде бързо, въпреки че няма жалби за нея, тогава е полезно да се знае, че общият изтекъл ток, за който говорим тук, трябва да бъде с резерв - не повече от 60 милиампера (мА). Алармата обикновено консумира около 20-25 мА, паметта на контролера на системата за впръскване - 5 мА, паметта на радиото - 3 мА и така нататък. Сумирайки всички тези загуби, можем да получим общо 25-40 мА. С такива токови разходи батерията може спокойно да издържи няколко години, без да изненадва собственика.
Но ето жив пример: на колегата ни автомобил се откри утечка от около 180 мА... Търсенето доведе до лампичка в багажника, на която винаги има "плюс", а "минусът" се управлява от краен ключ. Той беше този, който забави откриването: лампата беше включена постоянно, но беше скрита в багажника - и собственикът дълго време не знаеше за този проблем. След смяна на ключа, тока от изтичанията се намали до 35 мА.
Този, който не е ограничен в средства, лесно може да си закупи модерна батерия, висококачествен стартер, скъпи свещи и други такива. Но ако изтичанията на ток, когато колата не работи, са неприемливо големи, проблемите няма да се забавят. Как и с какво измерваме тези изтичания?

Ток от изтичания 520 мА - включен салонен светлинен панел и лампа в "куфарчето".

Нормален ток на изтичане (контролер, радио...).
За целта е необходим тестер, който може да измерва ток до 10 ампера - желателно цифров. Той струва около 300 рубли. Не трябва ли да напомня, че тока се измерва, като се включи тестер или амперметър в отвора на електрическата верига? Разбира се, това не означава, че "с цел научни изследвания" трябва да режем кабела! Във всяка верига може да се намери щепсел, клеми, гайки и т.н., за да я разкачим - и да свържем измерителното устройство, както е показано на рисунка и снимки. Забележете, че на снимка 1 тестерът показва неприемливо висок изтичащ ток - 520 мА (този ток е симулиран чрез включването на таванска лампа и лампа в "куфарчето"). На втората снимка тези потребители са изключени, и тока на изтичане е само 10 мА (контролер, радио, модул за управление на стъклата). Между другото, ако искате да проверите "апетита" на алармата, тогава е препоръчително да се отчитат стойностите на тестера не по-рано от минута след активиране на охраната. Това са специфичните характеристики на тези системи.
И още нещо. Не бързайте да включите тестера (амперметъра) навсякъде! За разлика от волтметъра, той не е предназначен за такива "шеги". Пример за неправилно свързване - на рисунка (верига, показана с червен пунктиран): през амперметъра се свързва положителната страна на батерията без товар, което представлява късо съединение. Към щастие, в уреда има вградена предпазна осигурителна система.

Поставете ключа в позиция "0". Изключете плюсовата клема на батерията и свържете амперметъра в разрязване - минусовата страна към контакта на колата, а плюсовата към батерията. Задайте мащаба на амперметъра в обхвата на 10 ампера. Токът не трябва да има преминаване, ако има - проверете клемите на стартера и генератора. След това поставете ключа в позиция "паркинг". Изключете автомагнитолата или други подобни устройства, пътническите фарове, салонното осветление. Измерете стойността на текущия ток. Малки токове са приемливи - до 0,1 милиампера. Ако откриете стойности, надхвърлящи тази стойност, следва да проверите веригите на захранване на задните фарове и салонната подсветка, запалката, аудиосистемата, алармата, отоплителната система и климатикът. Това става с последователно изключване на тези устройства от веригата на захранване (или чрез изваждане на предпазителите, съответстващи на изключваните устройства), докато тока на изтичане не изчезне. След това проверете веригата на устройството, при изключването на което изтичането спря.

Завъртете ключа в позиция "1" (но не стартирайте двигателя!) и измерете стойността на тока, който преминава през батерията, той трябва да бъде в обхвата от 1-2 ампера, в зависимост от типа на двигателя и системата за запалване. Ако тока значително надхвърля тази стойност, ще трябва да проверите изтичането на тока на автомобила само чрез последователна проверка на всички вериги на автомобила, чрез последователно изключване и измерване на тока, след което да го сравните с еталонните стойности, указани в документацията за автомобила."

Наличието на изтичане (протичане) в електрическата верига на автомобила е доста разпространена неизправност. Това се отнася особено към превозните средства с продължителен срок на експлоатация. През годините, пътувайки по нашите пътища в условията на значителни климатични колебания, може да настъпи разрушаване (пукнатини, износване) на изолационния слой на проводите, окисление на контактите на терминалните блокове, свързващите гнезда за електронни уреди и други подобни.

Най-сериозната опасност, която носят подобни неизправности, е вероятността от късо съединение в електрическата верига. Всеки знае, че това може да доведе до катастрофални последици, включително запалване. Ако през деня има шанс, че запалването ще бъде бързо забелязано, ограничено и унищожено, през нощта автомобилът може да изгори напълно и да причини значителни щети на околното имущество.

Ако не говорим за крайни случаи, основната щета, която причиняват изтичанията в системата на електрооборудването, е излишното разреждане на батерията. И ако при ежедневна употреба токът от изтичането може да бъде компенсиран от генератора, при достатъчно продължителен период на престой на автомобила батерията може да се окаже напълно неработоспособна, за да стартира двигателя.

Затова специалистите препоръчват периодично да извършвате проверка на системата на електрооборудването на автомобила си, за да установите възможни изтичания. За изпълнението на тази процедура се изисква само амперметър, способен да измерва постоянен ток до 10 A, или мултиметър. Той също се настройва в режим амперметър, в обхвата на 10-20 A постоянен ток.

Понеже за измерванията е необходимо да се изключи отрицателният захранващ кабел, уверете се, че можете да възстановите настройките на аудиосистемата и алармата. Като свалите накрайника на кабел от отрицателния извод на батерията, трябва да затворите създадената разрив в захранващата система с помощта на клещите на мултиметъра. Единият клещ се поставя на извода "-" на батерията, а другият – на накрайника на извадения кабел.

Ако има аларма, трябва да извадите свързващия щекер на контролната ключалка под капака,  я натиснете и закрепите в тази позиция. При затворени врати, активирайте алармата. След две минути алармената система ще премине в режим на сън и можете да проверите изтичането на ток.

Идеално е стойностите на мултиметъра да бъдат нула, но на практика, поради спецификата на електрическата система, тази стойност може да бъде 0,02-0,04 A. Това се счита за напълно приемлива стойност и няма да има тежки последици за батерията дори след 2-3 месеца на автомобил без използване.

Ако изтичащият ток надвишава упоменатите граници, трябва да намерите причината за изтичането. Например, при ток от 100-200 mA батерията ще се разреди напълно за ден!

Претърсването на системата се препоръчва да започне от салона: свалете покривката на радиото и деактивирайте сънния режим. Визуално проверете състоянието на всички лампички - осветителни в салона, вратите, багажника и индикаторите на инструменталната табло.

Ако алармата не премине в режим на сън (т.е. токът не се променя в продължение на няколко минути след активиране), я изключете - извадете допълнителните осигурителни предпазители до блока на алармата.

При "спяща" аларма трябва да изваждате предпазителите един по един и да проверявате стойностите на мултиметъра. Блокът с предпазителите често се намира в салона, затова трябва да закрепите концевика на вътрешното осветление на салона в натиснато положение. Ако при изваждане на един от предпазителите токът се намали до допустимите стойности, това означава, че е открита веригата, която е "виновна" за загубата на електроенергия. Следователно трябва да изследвате всички сегменти (проводи, терминали, свързващи гнезда, потребители и други) на тази верига, да намерите и отстрани неизправността.

Ако дори след проверка на всички предпазители изтичащият /утечката/ ток остане стабилно висок, трябва да проверите цялата инсталация до блока с предпазители (да разгледате изолацията на проводите, контактите и джобчетата в собствения блок). Също така трябва да проверите системите за стартиране и зареждане - стартера, генератора или допълнителното оборудване, което се захранва директно от батерията (събуфер, мъгла и други).

Отново трябва да подчертая, че дори ако изтичащият ток е малък, но превишава посочените допустими стойности, това вече е аномална ситуация. В такъв случай батерията най-вероятно ще загуби повече заряд, отколкото ще получи от генератора, особено при кратки пътувания в града. Това е особено критично за батерията през зимата!

Затова, ако не сте сигурни в собствените си умения, периодично (например, при извършване на ТО или ремонт) се консултирайте с автоелектрик в автомайсторската работилница, за да извършите профилактична проверка на системата за електрооборудване. Изразходваната сума ще се изплати с лихва чрез съкращения, които могат да възникнат при критични ситуации поради неизправности в електрическата верига.

Обичайната грешка на начинаещите електротехници при разреждане на батерията е да започват незабавно да измерват изтичането на батерията. Това в принцип е неправилно. Според моето мнение трябва да се постъпи по следния начин:

Трябва да проверите техническото състояние на батерията и да я напълно заредена. Техническите детайли са общо известни, затова няма да ги повтарям. Само имайте предвид, че ако има тестер за натоварване, той никога не е давал точни данни за състоянието на батерията.
Поставете технически изправна батерия и напълно заредена на автомобила. Сега трябва да проверите работата на генератора, зарежда ли батерията на автомобила. Методът за проверка на батерията на автомобила е:
свържете цифров тестер към клемите на батерията в режим за измерване на постоянно напрежение, измерващите крайници на тестера трябва да са с "крокодили" (тези щипки ще са ви полезни в близкото бъдеще);
измерете напрежението без стартиране на двигателя, средно стойността (12-13) V.

Запалете двигателя. Ако по време на стартиране напрежението на акумулатора не пада под 10,5 волта, тогава акумулаторът е в нормално състояние.

Измерете напрежението на ход на  обороти.

При 1500 оборота в минута измерете напрежението без товар.

При 1500 оборота в минута включете товар: габаритни, всички фарове, климатика и измерете напрежението. Формално напрежението трябва да бъде в обхват (13,5-14,5) волта. Обаче на обикновените реле-регулатори обикновено са (13,8-14,2) волта,  14,4 волта през лятото и до 14,7 волта през зимата.


Измерените напрежения без товар и с товар при 1500 оборота в минута не бива да се различават с повече от 0,2 волта. Ако разликата е по-голяма, тогава:

Трябва да проверите натягането на ремъка /пистовия/; слабо натегнатият ремък може да хлъзне под товар.
Възможни са проблеми с генератора (реле-регулатор...).
Ако напрежението е по-малко от 13,5 волта, тогава трябва да проверите електрооборудването на автомобила и самия генератор. Също така, на стартирания двигател е много важно да проверите качеството на масата - измерете падането на напрежението с тестера. Едният край на тестера трябва да бъде поставен на минусовата клема на акумулатора, а другият - на  болта /клемата/ След това този край на тестера трябва да бъде поставен на двигателя. Тестерът трябва да покаже напрежение не повече от 0,2 волта. Също така можете да проверите и захранващите плюсови проводи. Ако напрежението е повече от 0,2 волта, тогава трябва да проверите качеството на връзките в клемите, състоянието на същите клеми на акумулатора и, ако е необходимо, да почистите масата до метал.

Сега, след като сте се убедили, че акумулаторът е нормален и няма проблеми с електрооборудването на автомобила, трябва да проверите токът на изтичане. Нормалната стойност на ток на изтичане не бива да надвишава 0,05 A. Ако токът е по-голям, трябва да намерите причината за изтичането и да я премахнете. Заедно с това трябва да проследите постоянно тока на изтичане, като последователно изключвате товарите. Н

Изключете двигателя.
Свалете минусовата клема от акумулатора.
Превключете тестера в режим на измерване на постоянен ток и го поставете в режим на измерване на ток. Едно от клечките на тестера трябва да се закачи на откачената клема, а другото на минусовата клема на акумулатора. Началната настройка на тестера трябва да бъде на 10 А, а за по-точно измерване след това променете границата след приблизително 30 секунди (без аларма).
Запишете тока.
Включете алармата и след приблизително минута запишете тока.
Отново, нормалният ток на изтичане не бива да бъде повече от 0,05 A. Ако:

Тока на изтичане е (0,3-0,5) A, вероятно някои лампички са включени, или радиото държи включено. По-често виновен е радиото, когато индикира часове, токът може да бъде около 0,3 A. За да премахнете съмненията, трябва да свалите предната панел на радиото и да измерите тока. След това напълно изключете радиото (извадете кабела) и измерете тока.

Тока на изтичане е 0,2 A, проверете алармата или недавно инсталирани електронни устройства, като антирадар, бордови компютър, усилвател и други.

Тока на изтичане е 0,1 A, вероятно е постоянно включен реле.

Това са най-типичните проблеми, но съществуват и други варианти. Основната идея за откриване на причината за голям ток на изтичане е последователното изключване на силовите проводи от плюса на акумулатора. Не забравяйте за управлението на двигателя (инжектор) - това са проводници към общите точки S8 и S9. Когато кабелите към форсунките се надраскват, това води до сериозни изтичания и, вероятно, към късо съединение.

Много рядко, но могат да се появят проблеми и със стартера. Трябва да отвиете силовият плюс към стартера (дебелият червен провод), този провод не бива да се допира до масата. Ако тока на изтичане стане нормален, тогава стартера е най-добре да се смени, ремонтирането му е опасно.




Сподели темата


Етикети:
 

— Mercedes-Benz   „Най-доброто или нищо!” —

 Mercedes-Benz Bulgaria forum - Опознай един съвършено различен свят!

Developed by Mercedes-bg.info.© 2010-2024 Powered by Simple Machines Forum