Моля влез или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията

Автор Тема: Функциониране и симптоми на неизправен съединител  (Прочетена 3670 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

24 Юни, 2023, 22:43:31
  • Администратор
  • *
  • Регистрация: Окт. 2010
  • Публикации: 739
  • Пол: Мъж
  • Репутация: +2

Автомобилният съединител играе важна роля при автомобилите с класическа силова схема и двигател с вътрешно горене. Той осигурява предаването на въртящия момент от двигателя към трансмисията, както и възможността за кратковременно разделяне и последващо плавно зацепване на тези компоненти.

Съединителните системи са претърпели значителна еволюция през цялата история на автомобилостроенето. Използват се разнообразни конструкции в зависимост от предназначението на превозното средство, включително хидравлични, механични, едно или многодискови, сухи, в маслена вана, центробежни, електрически и други.

Сред масовите автомобили с ръчна скоростна кутия най-често се среща сухият триещ еднодисков съединител. Той се монтира между двигателя и скоростната кутия и включва опорен диск, притискателен (огледален) диск, пружини за натискане, феродов (водим) диск, аксиален лагер и вилка. Цялата конструкция е закрепена с болтове към маховика на двигателя.

Предаването на въртящия момент от двигателя към скоростната кутия става чрез силите на триене между маховика, феродовия диск и притискателния диск. Маховикът, който е неподвижно закрепен към коляновия вал, има за цел да повиши равномерността на работата на двигателя. Някои двигатели използват демпферен маховик, състоящ се от две приплъзващи една спрямо друга части, разделени с пружини. Това помага да се погасят ударните натоварвания и осигурява по-плавен ход.

Повърхността на маховика, която контактува с феродовия диск, е шлайфана и играе ролята на водещ диск. Феродовият диск, благодарение на използвания фрикционен материал, е монтиран на шлицове към първичния вал на скоростната кутия. Този тип монтаж позволява надлъжно движение на диска по шлицовете. Феродовият диск се състои от главина и периферия, които се приплъзват една спрямо друга, свивайки спирални демпферни пружини. Това решение осигурява плавно включване на съединителя и предпазва трансмисията от ударни натоварвания. Върху периферията от двете страни са закрепени накладки от фрикционен материал, използвайки нитове. Тези накладки могат да бъдат органични, с добавени месингови стружки, металокерамика, кевлар, карбон или новаторски материали като FiberTuff. Всяка от тези материали има различна якост, износоустойчивост, работна температура и разбира се, цена.

Опорният диск служи като кожух, който позиционира притискателния диск и притискателните пружини, осигурявайки контакт между притискателния диск, феродовия диск и маховика. Аксиалният лагер е монтиран в муфата, която е захваната от вилката, задействаща съединителя. Той има пряк контакт с притискателните пружини и позволява свободно въртене на съединителя спрямо вилката.
Връзката между педала на съединителя и вилката на съединителя е реализирана по разнообразни начини - лостова система, жило, хидравличен привод с два цилиндъра, електрически и други. Тези механизми са конструирани така, че да предоставят възможност за регулиране, което компенсира допустимото износване на феродовия диск.

Съединителят функционира по следния начин - когато се натисне педалът, влияе върху вилката. Тя се завърта около оста, на която е монтирана, и натиска муфата с аксиалния лагер към притискателните пружини. Притискателните пружини са закрепени така, че при деформацията си те отдалечават притискателния диск от водимия диск. Така освободен, водимият диск се премества по шлиците си и се отделя от повърхността на маховика, прекъсвайки предаването на въртящия момент от двигателя към трансмисията.

При отпускане на педала, освободените притискателни пружини преместват притискателния диск към феродовия, който се плъзга по шлиците си към маховика. По този начин трансмисията се свързва с двигателя. Съединителят на автомобила е натоварен агрегат, особено при шофиране в градски условия с често задействане и каране в задръствания. Феродовият диск работи при силно триене, което води до постоянно износване на фрикционния материал. Неговият живот силно зависи най-вече от вашия стил на шофиране - постоянното задържане на полусъединител или навика да задържате лявата си крака върху съединителя водят до бързо износване на феродовия диск и натоварване на аксиалния лагер. Тегленето на ремарке, каравана или буксиране на тежък автомобил отново значително намалява живота на съединителя. Ако имате навика да стартирате автомобила с въртене на гумите, това причинява ударно включване на съединителя и екстремно натоварване на демпферните пружини на водимия диск, което може да ги повреди.

Симптомите на неизправен съединител обикновено включват следните:

Потъване на педала на съединителя - това най-често се дължи на проблеми във връзката между педала и вилката на съединителя, като например скъсано жило, счупена вилка или неизправни цилиндри. Тези видове ремонти обикновено са по-бързи и по-евтини, тъй като не изискват смяна на самия съединител.

Шум при натискане на съединителя - това указва на износване на аксиалния лагер. Докато педалът не е натиснат, натоварването на лагера е ниско, и шумът може да остане незабелязан. Обаче, при натискане на съединителя се появява ясен шум от износения лагер. Ако забавите със смяната му, лагерът може да се затегне или дори блокира и да зачерви притискателните пружини, което ги износва и пречи на правилното функциониране. В такъв случай е необходима смяна на целия съединител.

Приплъзване на съединителя - при натоварване, двигателят произволно увеличава оборотите си, може да се усети специфичен миризъм от нагорещял феродов диск, и автомобилът може да потегли при почти напълно освободен педал на съединителя. Това са признаци за износен водещ диск. Ако износването е минимално, може да се компенсира с регулиране, но ако това не помогне, ще бъде необходима смяна на съединителя. В зависимост от състоянието на компонентите, може да бъде достатъчно да се смени само феродовият диск или да се извърши пълна смяна на съединителя в комплект, включително и демпферен маховик.

Странични шумове - те могат да се дължат на счупване на някой от елементите, най-често демпферната пружина на водещия диск или някоя от притискателните пружини. Когато тези елементи се повредят и попаднат между движещите се части, могат да се чуят дрънкащи звуци.
Ремонтът на съединителя отнема известно време, тъй като изисква демонтаж на скоростната кутия, независимо дали се заменя съединителят в комплект или само негов елемент. Поради тази причина, въпреки цената на труда за смяна на съединителя от 150-200 лева, препоръчваме замяната му в комплект, което ще ви осигури спокойствие за по-продължителен период от време.







Сподели темата


 

— Mercedes-Benz   „Най-доброто или нищо!” —

 Mercedes-Benz Bulgaria forum - Опознай един съвършено различен свят!

Developed by Mercedes-bg.info.© 2010-2024 Powered by Simple Machines Forum