Моля влез или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията

Автор Тема: Технически характеристики на скоростните кутии  (Прочетена 1379 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

15 Април, 2023, 19:39:04
  • Администратор
  • *
  • Регистрация: Окт. 2010
  • Публикации: 730
  • Пол: Мъж
  • Репутация: +2

Скоростните кутии в автомобилите имат различни технически характеристики, които определят тяхната ефективност, мощност и прецизност при превключване на скоростите. Ето някои от тези характеристики:

Брой скорости - този параметър описва колко скорости има кутията. Той може да варира от 4 до 10 скорости за автомобили. По-голямото количество скорости обикновено води до по-добро използване на горивото и по-ниски обороти на двигателя при по-високи скорости.

Вид скорости - има два вида скорости: ръчни и автоматични. Ръчните скоростни кутии позволяват на шофьора да превключва скоростите ръчно, докато автоматичните скоростни кутии автоматично превключват скоростите.

Тип на предавките - това е връзката между двигателя и скоростната кутия. В автомобилите може да се използват различни видове предавки, като например редукционна предавка, направена за по-тежки автомобили, или високоскоростна предавка, която позволява по-голяма скорост.

Размер и тегло - размерът и теглото на скоростната кутия може да варират в зависимост от размера и теглото на автомобила. По-големите кутии обикновено могат да поемат по-голям въртящ момент, но могат да бъдат по-тежки и да намалят ефективността на автомобила.

Материали - материалите, използвани за изработката на скоростната кутия, също могат да имат влияние върху техническите й характеристики. Те могат да бъдат направени от стомана, алуминий, карбонови влакна и др.

Тези са само някои от техническите характеристики на скоростните кутии в автомобилите. Важно е да изберете кутията, която най-добре отговаря на нуждите


16 Април, 2023, 00:45:26
Отговор #1
  • Администратор
  • *
  • Регистрация: Окт. 2010
  • Публикации: 730
  • Пол: Мъж
  • Репутация: +2
Скоростната кутия е важен елемент от трансмисията на автомобила, който е проектиран да променя въртящия момент, скоростта и посоката на движение на автомобила, както и да отделя двигателя от трансмисията. В зависимост от принципа на работа, скоростните кутии могат да бъдат стъпаловидни, безстепенни и комбинирани. Типът на скоростната кутия определя вида на трансмисията на автомобила, като има механични и роботизирани скоростни кутии.

Ръчната скоростна кутия е най-често срещаният тип, който осигурява ръчно превключване на предавките. Това е поради простотата на дизайна, надеждността и възможността за ръчно управление във всички режими на управление. В същото време, все повече потребители през последните години предпочитат автоматични скоростни кутии, като роботизираните скоростни кутии с двоен съединител осигуряват по-висока динамика на ускорението и намаляват разхода на гориво. Селективните скоростни кутии са инсталирани както на бюджетни автомобили, така и на премиум автомобили, като някои от известните дизайни включват DSG, SMG и Izitronic скоростните кутии.

Принцип на работа на автоматичните скоростни кутии

Автоматичните скоростни кутии включват различни дизайни, като вариатори, класически автоматични трансмисии и роботизирани скоростни кутии. Те се различават по начина, по който превключват между предавките.

Вариаторите използват непрекъснато променлива трансмисия, която плавно променя предавката, чрез хидравлично или механично преобразуване на въртящия момент. Те осигуряват оптимални динамични характеристики, но имат ограничения по отношение на размера на предаващия момент и могат да имат проблеми с надеждността и ресурса.

Класическите автоматични трансмисии включват преобразувател на въртящия момент и ръчна трансмисия. Те имат възможност да предлагат до осем предавки, като осигуряват плавно превключване на предавките и висока надеждност. В същото време те имат увеличен разход на гориво и ниска динамика на ускорението.

Роботизираните скоростни кутии са смесица между ръчни и автоматични трансмисии. Те използват роботизирана механика за превключване на предавките и са по-ефективни от класическите автоматични трансмисии, но все още имат някои ограничения.

Всички автоматични скоростни кутии са оборудвани с електронен контрол, който осигурява оптималното превключване на предавките, в зависимост от стилът на шофиране на конкретния водач.

Скоростните кутии имат различни степени, като най-ниската предавка има най-високото предавателно число, а най-високата предавка - най-малкото. Те се разграничават по броя на стъпките, като има четиристепенни, петстепенни, шестстепенни скоростни кутии.

Принцип на работа на скоростната кутия в автомобила

Скоростната кутия в автомобила се състои от редуктор и скоростна кутия, които са разположени в корпуса на трансмисията. Задвижващият вал осигурява съединител, който е разположен на вала на диска на съединителя, където има слотове. Въртящият момент от задвижващия вал се предава чрез съответната предавка, която е в твърда връзка с вала. Междинният вал е успореден на входящия вал и има блок от предавки, който е в твърда връзка с него. Задвижваният вал е разположен на същата ос като задвижващия вал. Това се осъществява чрез крайния лагер на задвижващия вал, който включва задвижвания вал. Предавателният блок на задвижващия вал и на междинния и изходния вал е в постоянна предавка, докато синхронизаторите са разположени между зъбните колела на задвижващия вал.

За да се осъществи смяната на скоростта, синхронизаторите се използват за подравняване на ъгловите скорости на зъбните колела на задвижващия вал с ъгловата скорост на самия вал, чрез силите на триене. Синхронизаторите са закрепени неподвижно с задвижващия вал и могат да се движат по него в надлъжна посока чрез шлицовата връзка. Съвременните скоростни кутии включват синхронизатори на всички предавки. Механизмът за смяна на скоростта с три вала се намира обикновено директно върху кутията и се състои от контролен лост и плъзгачи с вилици. За да се предотврати едновременното включване на две предавки, механизмът е оборудван със заключващо устройство.

Устройство на скоростната кутия на автомобила

Основната предавка и диференциалът са разположени в корпуса на скоростната кутия. Задвижващият вал, както и в кутията с три вала, осигурява връзка към съединителя. Блокът с зъбни колела е неподвижно закрепен за вала. Паралелно с задвижващия вал е монтиран задвижван вал с блок предавки. Скоростите на задвижващия вал са в постоянна връзка с зъбните колела на задвижващия вал и се въртят свободно върху вала. Задвижващият механизъм на основната предавка е неподвижно закрепен върху задвижващия вал. Между предавките на задвижващия вал са монтирани синхронизатори на съединителя. За да се намалят линейните размери и да се увеличи броят на стъпките, се използват конструкции на скоростни кутии с два или три задвижващи вала. На всеки от тези валове зъбките на основната предавка са неподвижно закрепени и са свързани с по една задвижвана предавка – три основни предавки.

Механизм за превключване на скоростната кутия

Основната предавка и диференциалът прехвърлят въртящия момент от вторичния вал на кутията до задвижващите колела на автомобила. Механизмът за превключване на предавките на скоростната кутия с два вала, като правило, се управлява дистанционно. Той е разположен отделно от тялото на кутията и може да се свърже с кутията с помощта на пръти или кабели. Обикновено се използва кабелна връзка за превключващите механизми. Механизмът се състои от лост за управление, свързан с кабели към лостове за избор на предавка и превключващи лостове.



Сподели темата


 

— Mercedes-Benz   „Най-доброто или нищо!” —

 Mercedes-Benz Bulgaria forum - Опознай един съвършено различен свят!

Developed by Mercedes-bg.info.© 2010-2024 Powered by Simple Machines Forum