Моля влез или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията

Автор Тема: Монтиране на климатик на W124  (Прочетена 21118 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

17 Ноември, 2010, 20:46:54
  • Глобален Модератор
  • *
  • Регистрация: Окт. 2010
  • Публикации: 5193
  • Местонахождение: България
  • Пол: Мъж
  • Репутация: +23
  • Автомобил: Mercedes C 180

Причината за появата на тази тема е желанието на Vladek да ъпгрейдва 124-ката си с климатик .... ето конкретния старт на операцията ... е на мен малко ми трябва щом става въпрос да се завиват гайки, реших да предложа с негова помощ и желание да се сборим с една такава инсталация и да я трансплантираме в колата му....

Тук е момента да направя малко лирично отклонение - аз не съм някакъв специалист по климатиците и въобще по колите  ;D, просто съм ентусиаст който харесва много Мерцедес и обича да разглобява ( сглобяването ми е по-трудно  ;D) ... и така когато купих моята 124-ка исках, и сега искам да и сложа всевъзможни системи и подобрения, та затова, четох, питах, гледах, умувах и пробвах и пак умувах и пак пробвах ... тук ще ви покажа начина по който аз правя нещата, не твърдя, че това е единствения начин, нито, че е абсолютно правилния, но за мен върши работа и досега работи .... бих се радвал ако  малко външна помощ и идей доизчистиме процедурата, открием и поправим грешките в нея ... 

всичко което ще прочетете тук (ако го дочетете  :D) са мой виждания по въпроса за монтажа на климатик в 124-ка, не претендирам за изчерпателност, за научност и абсолютна точност ....


Тук е момента да благодаря на Vladek, че ми даде възможност да участвам в този проект, за гостоприемството му и, че ме изтърпя ...

е стига толкова разтакаване, да минем по-същество ... значи според мойте наблюдения климатичните системи на 124-ката биват два вида полу автоматична и автоматична ...

полуавтоматичната е със трите копчета

нещо такова в различни разновидности, копчето може да е заменено със и други такива възможни комбинаций

автоматичната е система от този тип ..

Като допълнителен ъпгрейд за 124-ка се предлагат климатични системи за надграждане от Diavia ... те са като копие на оригиналната система но по-изчистено копие, лесно може да познаете дали климатика в една 124-ка е заводски или е ъпгрейд на Diavia - заводския е само с един вентилатор на кондензатора, а при Diavia те са два по малки ....
Хубавото на системата предлагана от Diavia е, че жиците си вървят в отделен сноп, просто откачаш букси издърпваш снопа и готово, докато при заводския всичко е в общия сноп, така например тръгваш по следите на една жица ама тя минава през стопа, после отива до преден десен фар, после се връща до бушоните и накрая идва на датчика който те интересува, някакъв пълен кошмар е ...

Аз имах огромното желания да разплетем оригиналната заводска инсталация от донора, но предвид факта, че беше 38 градуса на сянка (а тя липсваше на авто гробището  ;D) и с оглед гореизброените трудности се оказа, че тази задача е доста трудна граничеща с лудост ... сигурно е възможно да се направи, предполагам, но в друго време и на друго място ... затова минахме на вариант "Б" - клещи резачки и после класическа работеща схема на окабеляване ...

и така проблемите пред който ще се изправите, са най-общо казано два - механически и електрически, механически да инсталирате всички необходими възли в колата а електрически да ги накарате да тръгнат, да ги окабелите правилно, за да не видите син пушек в неподходящо място ...

като начало намирате донор от който да свалите хардуера на системата, много исках да сваля и ел инсталацията както казах по горе но не стана .... здраве да е, сега търся схема така, че нищо все още не е свършило  ;D ...


РАЗГЛОБЯВАНЕ ....

е да започваме .... първоначално налазваме донора, оглеждаме и започваме да разглабяме ...

трябва да свалим вентилатора на кондензатора, както и самия кондензатор ... като разглобяваме колкото се може по-малко съединения по хладилната част ...

радиатора-кондензатора е закрепен подобно на водния радиатор с ето такива щипки отгоре а отдолу е в специална скоба, която също трябва да свалите защото тя държи и вентиратора (скобите са две - лява и дясна) ....

кондензатора излиза, проблема е, че за него е закачен филтър-дехидратора (ресивера), като свързващата тръба минава през гнездото на десния фар, та трябва да ги извадите заедно ... не искахме да развиваме нищо по кондензатора - всичко е алуминий към който са завите метални гайки, ако нещо каже цък и изгаряте ...

добрите хора в моргата бяха свалили вече вентилатора за купето ... както се вижда от гнездата вентиратора е с две турбини за разлика от конвенционалния с една по-голяма ... според мен дебита на двата вида е еднакъв, просто скороста им е различна и това се дължи на факта, че товарните им съпротивления са различни .... това е една метална надупчена кутия над оста на волана в коша ...


Ограденото в червено е ТРВ-то или Термо редуцир вентила на системата - тази джаджа е отговорна за студа в купето .... тя съобразно това колко течност влиза в изпарителя, пуска толкова газ от него към компресора....

ето го с откачени тръби, тръбата в дясно от него е на изхода от водния радиатор за отопление на купето, тя също се откача .... сваля се заедно с корпуса на отоплителната система отвътре откъмто купето .... може и да се отдели от тръбите, но аз не го предпочитам този вариант ....

това са входящите тръби за отоплителния радиатор в купето .... отдясно до акумулатора ... отвиваме скобите и откачаме тръбите от маркучите ...

това е компресора в жълтия кант, с червено отзад са посочени масло събирателя и двете тръби вход и изход от него ... компресорите са еднакви за бензинова и дизелова 124-ка но разликата е именно в конфигурацията на маслоуловителя и тя идва от това дали двигателя и дизелов или бензинов ...

разликата е съобразена с наклона на двигателя спрямо надлъжната му ос, покраи което се явява разлика в стоиката на компресора към блока и в конфигурацията на тръбите ... компресора е закрепен към стойката с 4 броя болтове за ключ 13 ...


ето отново изглед към разположението на компресора на бензинов мотор, вижда се маслоуловителя, входяща и изходящата тръба, както и буксата с трите жици - едната командната за ел.магнитната шайба, другите две за датчика за обороти на шайбата ....

сваляме компресора, откачаме тръбите му от местата на които те са закачени към блока на двигателя ...


филтър-дехидратора или ресивера .... тази тумбеста джаджа, прочиства фреона от влага и механични примеси, вътре има силика гел - силно хидроскопично вещество ...

крепи се на два самонарезни болта .... на него са и двата пресостата ...

червения пресостат е за МР (мидъл прешър  ;D - средно налягане) - този пресостат е ОN - точно при 16 атмосфери включва вентилатора на кондензатора, когато налягането падне под 16 атм изключва вентилатора .... другия пресостат вертикалния е отговорен за работата на компресора той е за LP и HP (ниско и високо налягане) той е OFF пресостат - при налягане под 2 атм в системата не позволява на компресора да се включи и съответно при налягане 25 атм изключва компресора .... със зелено е отбелязано мястото от което е отвита тънката тръба, самата тръба е малко по-ниско в дясно, тя води директно до ТРВ-то ...


отиваме по-нагоре - товарните съпротивления на вентилатора за купето - в жълто и зеления вакуумен маркуч с който се командва клапата за рециркулация ...



това е буксата на товарните съпротивления на вентилатора за купето, самите те са закачени с един или два винта над оста на волана отвътре в купето ... на много терсене место са ... сваля се последно като сте свалили всичко в купето иначе няма стигане ... а нестига, че е с винт/винтове ами е и залепено .... разликата между тези товарни съпротивления и обикновенните за една турбина на вентилатора е в едното съпротивление, тук то е по-голямо (по-тънка е жицата) .... но може и да не ги сменяте, системата отново ще си работи ...

сваля се дори и инфо табелата на системата ...  ;D ... в случая ни указва, че този климатик е бил зареден с фреон 12, като за W107 трябва да е 1.0 кг, за  W123/W126 трябва да е 1.3 кг, а за W124/W201 трябва да е 1.1 кг.


Така отвън сме свалили всичко, компресор, кондензатор, вентилатор, ресивер, магистрали, разкачили сме жиците и сме освободили ТРВ-то и водните магистрали към вътрешния радиатор ... влизаме в купето ... 
как се сваля таблото на 124 вече сме разбрали, прескачаме тази част - таблото е свалено .....

жълтите стрелки посочват изпълнителните вакуум механизми отговорни за отваряне и затваряне клапата за рециркулация, в жълтия кръг пък е командния център на тез изпълнителни механизми, червения кръг са входните магистрали на водата за отопление .... идват от двата термовентила ...


сега трябва да свалим напречната греда ... с жълтите кръгове са показани болтовете и гайките който я крепят - за ключ 13 са ... с червена стрелка е показан вентилатора за обдухване на термодатчика в купето.


развили сме двете предни гайки при стартерния ключ, остават задните две, развит е и болта между напречната и хоризонталната греда ... в червено са оградени термодатчиците на кутията за парното ...

това е горната дясна гайка, крепяща кутията на отоплението и изпърителя към купето ...

това е горната лява гайка, крепяща кутията на отоплението и изпарителя към купето ... с зелена стрелка е посочен разклонителя за сигнал на Хол, от него излиза жълто/зелена жица която се свързва с пин №4 на буксата на уреда за отчитане на външна темперетура , сигнала от тази разклонителна кутия се ползва и за други неща - като темпомат например .

това е долната лява гайка, свързваща кутията на отоплението и изпарителя на хладилната система с купето ...

това е долната дясна гайка - която върши описаната досега на три пъти функция ...  ;D ... и не си мислете, че това е последната гайка ...

ограденото в жълто е една планка с формата на буква "Г", тя крепи кутията по средата ... в червено са оградени термодатчиците ...

ето я и самата планка с развит горен болт ...

след като се развие и последната гайка и болт, трябва да отлепите кутията от купето защото е залепена с някаква термоизолация, да извадите оттоците и внимателно да я изнесете навън ...

това са дупките за оттоците, за влагата при работа на изпарителя, през тези отвори излиза показаното с червена черта дунапренено тръбе в което има завряна пружина за да го държи разпънато, лично за мен това не е много удачно решение от гледна точка на факта, че дунапрена старее и се къса - тогава конденза започва да си влиза в купето и вътре почва да мирише на ... блато ... затова като монтирате си закачете нормален гумен маркуч Ф20 ...

така кутията е навън ето какво се вижда ... жълтите кръгове са отворите за отичане на конденза от изпарителя, червената черта е показан част от дунапренено-пружинестия отток, зелените кръгове показват къде са 4 броя от болтовете на които се крепи кутията към купето, 5-тата точка на закрепване е дупка за болт и е точно под третата буквата Е в надписа мерцедес ...  ;D ... големия жълт кръг горе в ляво е мястото от къде е излазло ТРВ-то навън и откъдето е влязло вътре, червения кръг горе в дясно  е отвора през който минава кабела за командване на чистачката и датчика под вентилатора, а жълто/лилавите кръгове са за входните и изходните магистрали на водата за отопление ...
в последствие ще се наложи да се изрежат отвори за оттоците и за ТРВ-то ...

ето и изглед отвън ... жълтия кръг горе в дясно е за товарните съпротивления на вентилатора, червения е за отвора за кабела на чистачката и датчика, а в зелено са двата вертикални тампона на механизма на чистачката .... а това отпред е М103 - редови шестцилинров три литров мотор  ;D ... от любимите на Боса   ... за турбо ...  :D


така, разглабяте си и носите отвън, разглабяте си и носите отвън ... и накрая ....



тук се вижа колко мърсотия се беше събрало по кондензатора под вентилатора ....

и така след 8 часа борене със железа, жега, прах и пак жега сме готови за тръгване ... в дясно е донора поолекнал ... няма да показвам как се отнесохме с част от инсталацията му ..
товарим всичко и минаваме на фаза 2 ... всичко това или поне по-голямата част от него трябва да се отзове под капака и в купето на другата кола и не само това трябва да заработи ...


(и тук понеже има ограничение от 20 000 символа за съобщение спираме  ;D но само за малко ...)




« Последна редакция: 17 Ноември, 2010, 22:39:41 от @Bogo »
Не е важно колко удари получаваме в живота, а дали след това можем да се изправим!Всеки ден, ако се изправяме срещу нашите страхове ние ще спечелим битката!


17 Ноември, 2010, 21:54:49
Отговор #1
  • Администратор
  • *
  • Регистрация: Окт. 2010
  • Публикации: 728
  • Пол: Мъж
  • Репутация: +2
така продължаваме със ....

СГЛОБЯВАНЕТО ....


всичко започва със стойката на компресора ... тя е първото нещо което се монтира ... на блока си има заводски оставени отвори с резба вътре, стойката се крепи на четири болта и изглежда така за дизелов автомобил W124 за бензинов е по различна ....

след стойката на компресора се монтират нещата под капака - вентилатор, кондензатор, компресор, ресивер, магистрали, кабели ....

това е стойката (едната - за съжаление не взехме другата  > ) в която влизат и вентилатора и кондензатора ... в другата стойка влиза само кондензатора .... съответно сега е момента да почистите и боядисате всичко ..

това е вентилатора, със стрелки са показани трите точки в които се закрепва, два болта отстрани и шиш отдолукойто влиза в гумичката на стойката (... хммм това звучи еротично  ;D....) ...

тази снимка е малко (не малко а доста  ;D) размазана но все пак показва долу в ляво местото на стоиката, там си има оставени заводски два отвора за закрепването на стойката... ние откачихме водния радиатор от скобите и го извадихме от неговите тампони но без да го разкачаме от водните съединения ... само го преместихме към двигателя ... тук работихме с 5-цилиндров мотор при 6-цилиндров това може и да не стане . Понеже скоростната кутия на тази 124-ка е автомат във водния радиатор има отделение в което се охлажда маслото на кутията - точно от страната на навигатора, затова не рискувахме да развиваме и разкачаме нищо по радиатора ...

конфигурацията на ремъка ... трябваше да го свалим ... колата бе с ремък дълъг 2030 мм след инсталирането на компресора следваше да се сложи 2100 мм дълъг ремък ...

развива се гайката на законтрящия болт с ключ 13 ...

болта се избутва назад - червената стрелка, в червения кръг се вижда болта, след което с вътока на гидорето се охлабва надясно кобилицата на пружината и амортисьора, за да отпусне ремъка от обтягащата ролка ...

с жълто е посочен кобиличния механизън на обтягащата ролка, с червено е отвора на болта (горе) и отвора през който той трябва да премине когато обтягаме ремъка преди да му навием гайката ... червеното кръгче е обтягащата ролка ...

компресора ... двата леви отвора (горен и долен) са по специфични те влизат в едни специални издатини на стойката ...

сега вече може да разглобим някои от съединенията, така по-лесно ще сглобим системата, пък и ще сменим част от гумените "О"-пръстени ....

съединението на кондензатора, в червено е "О"-пръстена ... тук се работи изключително внимателно поради простата причина, че кондензатора е от мед и се чупи ей тъй за нула време ...

данните на компресора ... горе се виждат двата "О" пръстена на входящата и изходящата магистрала ...  както и датчика за въртене на шайбата за когото са предвидени две от трите жици в буксата ... компресора е NIPPONDENSO 10P ...

вентилатора е на мястото си ... вижда се и стойката ...

ето и другите места за закачане, когато свалихме всичко, взехме и тази греда отпред, тя е с различна форма от обикновенната, има една извивка в повече ... затова когато разглабяте взимайте всичко дори и да ви се вижда ненужно, после си спестявате много време и главоблъскане за доработка ...

ляво ...

дясно  ....

след вентилатора вкарваме изпарителя, той влиза заедно с ресивера който следва да мине през преден ляв фар, което малко усложнява монтажа .... отгоре изпарителя се закрепва с две щипки към специално оставени отвори в гредата ... а долу влиза във стойката в която влиза и вентилатора а в другия край в друга стойка, която ни взехме ...

в системата имаше три размера "О" пръстени - тук са посочени два вида ....

следва окабеляване, с жълти стрелки са посочени релетата отговорни за вентилатора на кондензатора а с червена е посочено мястото на което ще се отзове релето отговорно за компресора ...

червения пресостат за вентилатора и вертикалния за компресора ... вече със инсталация ...  ;D



така след като сме закачили отпред всичко, компресор, кондензатор, вентилатор на кондензатора, ресивер и магистрали, трябва да разглобим купето на колата, за да заменим старата кутия с новата ....

започваме от сваляне механизма на чистачката ... в червени кръгове са посочени 4-те гумени тампона дето държат чистачката а в жълтия кръг е как изглежда самия тампон ....

как се сваля таблото на 124 вече сме разбрали, прескачаме тази част - таблото е свалено ..... свалили сме и напречната греда ... изправени сме пред това ... принципно същото като това от другия Мърк ... сваляме 4-те гайки и 2-та болта на "Г" стойката ...

двете десни гайки - горна и долна в жълт кръг, както и "Г" стойката отдолу също в жълт кръг .... левия горен червен кръг е за въртока на средното сопло на вентилацията, а в десния е вентилатора за обдухване на термодатчика в купето... с червената стрелка е показано мястото където е закачена напречната греда в дясно ...

самата греда ...

ето и в ляво гледката ....  :D ... следват левите гайки ...

стойката отдолу посредата ....
всичко което сме свалили се изнася внимателно и се нарежда ...

където има място ...  ;D

отново изваждаме кутията внимателно, тук е малко по-лесно, нямаме ТРВ, което допълнително да усложнява нещата ...

ето я кутията на система с една турбина на вентилатора и само с воден радиатор вътре ... в кутията имаше доста боклуци - шумки, сламки и други ...

ето го и водния радиатор от кутията ...

а това е водния радиатор от новата кутия ...

в зелено е оградено местото в което влиза водния радиатор в новата кутия, в жълто е термодатчика на питата на изпарителя, а с червени стрелки са посочени отворите на оттоците на изпарителя ...

ето го водния радиатор в кутията, той се намира зад изпарителя, въздуха минава първо през изпарителя тогава през водния радиатор ... отгоре е системата за командване клапата за рециркулация .


ето как работи системата, посредством този лост вакуум издърпва или избутва клапата (в жълто) кам стената (в червено) и така се затваря притока на външен въздух в купето ... в системите на Diavia за допълнително вграждане тази функция се изпълнява от ел. мотор ....

тук също има боклуци - жълтия кръг, извадени са от зоната в ляво посочена със стрелка ... в червено е ТРВ-то миг преди да бъде облепено ... почистихме хубаво цялата кутия, доста Меглио използвахме после водоструйка за измиване ...

след като в купето я няма старата кутия се изрязват отворите за ТРВ-то и за оттоците ... отворите са си маркирани зоводски трябва само да се пробие ламарината, за целта аз правя много малки дупки с дрелката и после с дърводелско длето отварям отвора нацяло, след което с пила заглаждам ръбовете ...

това е отвора за ТРВ-то ...

след което надянахме новите маркучи, гумени на оттоците, сглобихме вентилатора за купето на местото му и ... напъхахме новата кутия на местото на старата ... тук се внимава, как ще излезе ТРВ-то ... как ще влязат оттоците и накрая как ще се напаснат 4-те болта за закрепване ...


ето я новата кутия вътре ...

сега вече се започва голямото сглобяване .... табло, водни съединения, ТРВ-то към магистралите вход и изход ... всичко което е разглобено следва да се сглоби ...

след което хладилната система се пълни с азот за да се провери херметичността й, и после се пълни с фреон ...

понеже между фреон 12 и фреон 134 има разлика предварително напълнихме компресора с масло за фреон 134, след което заредихме системата с 1.1 кг фреон 134 ... и я тествахме, точно при 16 атм по манометри се включи червения пресостат и активира вентилатора на кондензатора ...

е това е остава само да добавя схемите на свързане но не ми остава време да ги направя цветно ...  ;D ...

това беше работната седмица в началото на август за мен и Vladek ...

най -накрая ми остана малко време за да направя схемата на ел инсталацията на полуавтоматичен климатик на 124-ка ...

схемата има малко различия в зависимост от това дали е за бензин или дизел ...


Благодаря на Милчо - @bibitkata и на Владек за тази невероятна тема!!! welldone

 
« Последна редакция: 17 Април, 2017, 16:41:28 от Bogo® »



Сподели темата


Етикети:
 

— Mercedes-Benz   „Най-доброто или нищо!” —

 Mercedes-Benz Bulgaria forum - Опознай един съвършено различен свят!

Developed by Mercedes-bg.info.© 2010-2024 Powered by Simple Machines Forum