Моля влез или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията

Автор Тема: Как да вържем и настроим оборотомер на Mercedes W124  (Прочетена 3917 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

20 Октомври, 2016, 16:02:13
  • Глобален Модератор
  • *
  • Регистрация: Окт. 2010
  • Публикации: 5193
  • Местонахождение: България
  • Пол: Мъж
  • Репутация: +23
  • Автомобил: Mercedes C 180

И така, когато купих моят звяр - 124-ка 250 Д, той нямаше оборотомер.
Не знам защо но реших, че това е много важен уред и реших на всяка цена да се сдобия с такъв.
Попрочетох тук там и според различните автори оборотомерите за дизелови и бензинови двигатели по принцип се различавали по това кои с какви импулси работи (единя е бил с правоъгълни импулси другия със синусоидни ) .... хм... аз определено имам основни познания в областа на електрониката, чак навътре в нещата не ми се влизаше за това насочих търсенето си към панел с уреди от дизелова 124-ка, за да съм сигурен, че ще стане моята работа.


Така сдобих се с въпросния панел уреди от 300 Д и се изправих пред проблема как аджеба да вържа това нещо за да проработи?

Проучих внимателно как точно е направен оригиналната инсталация на оборотомера на 124-ка (не претендирам за изчерпателност  ) и открих, че около стартера има датчик на Хол закачен в кожуха над маховика. Този датчик "брой" колко пъти се е завъртял маховика, праща информацията в един преобразувател зад акумулатора и от там тя отива на уреда - оборотомер който уред показва колко са оборотите в момента.

Е това ми се видя доста сложно за изпълнение и затова търсих по-лесен вариант - и по еФтин ..... (за датчика на Хол ми искаха 70 лева нов и 50 лева на моргата, за преобразувателя и релетата около него не посмях да питам... тогава реших да направя оборотомера така както е при повечето дизелови коли - да се върже на алтернатора, да се взима сигнал от там и да се преобразува .....

Правих няколко опита, взимах сигнал от едната фаза (генератора на 124-ка има три фази) не стана, накрая взех сигнал от звездния център - това е общата точка на трите фази.
За звездния център запоих кабел, изолирах внимателно, и изведох внимателно извън генератора в устер клема която закрепих на корпуса - идеята ми бе, че така с клемата по-лесно ще осъществявам връзка с друг кабел.


След което опънах един кабел със сечение 1.00 кв.м. от устер клемата към купето и към панела с уредите ....

На гърба на оборотомера има клема с три извода:


W  ~вход сигнал за обороти
G- ~маса
+   ~ +12 волта при контакт
Закачих кабела който бях извел от звездния център на пина за W, подадох + и маса, запалих и ......... НИЩО ....... давам газ ...... нищо ...... чак при здраво форсиране на двигателя стрелката помръдваше до около 1000 оборота .....  очевидно бе че трябва настройка ....

Тогава се разтърсих в нета и попаднах на човек - DEZKI фен на колите, член на клуба Мерцедес, който ми отвори очите е в следващите редове и снимки е неговото know haw... претворено на практика от мен .....

1. ....Начало ....

купих потенциометър на 47 кОм...


Понеже бях купил табло то вече бе сваено, затова тук няма да показвам как се сваля панел с уреди .... приемаме, че той е вече свален .......


Разглабяме панела, целта е да стигнем до оборотомера, на снимката е уреда вляво ....



ВНИМАТЕЛНО!
разглобява се внимателно, винчета, потенциометър за осветление на таблото, лампи ...

Стигаме до оборотомера ......

2. ... Разглабяне на оборотомера ...


Ето го странично как изглежда, този потенциометър от 22кОм е важен в понататъчната история ....

Сега трябва да свалим стрелките на часовника и на оборотомера, да развием скалата и да стигнем до "гръдния кош" на уреда ...
първо стрелката за минутите ... просто я дръпвате внимателно нагоре .... после часа ...

вадите и стрелката за часа ...

Стигаме до стрелката на оборотомера - тук се внимава много, много ама много ...

Аз я свалям като ползав нещо върху което (пинцети) да си подпра тънка отвертка, за да повдигна стрелката (да е жив и здрав Архимед и неговата опорна точка

Снимката не е много ясна, но като видите наживо как е захваната стрелката ще разберете (ако още не сте) замисъла при ваденето й....

След стрелките идва ред на скалата, тук е лесно тънка, малка отвертка и развивате ...

внимавате само за "подпъхващото"  се зъбче .....
Махаме скалата и се отзоваваме пред голия оборотомер .....

3. .... Преправянето ....

Ето какво се вижда като се махне скалата ...


Това е гърба на платката на оборотомера, ние търсим R7 (резистор №7 по мойта схема)  и потенциометъра 22 кОм (които е R8 по схемата) ....
Ето я схемата на оборотомера така както аз успях да я видя ...

Каква е идеята към която се стремим?
Целта е между R7 и R8 да се вмъкне новия потенциометър от 47 кОм последователно .
Това е, към това се стремим ....

За целта аз отпОих единя край на R7 и към отпоения край (на резистора) запоих кабел, към мястото от където отпоих този край (на платката) запоих друг кабел. Към двата нови кабела запоих двата края на новия потенциометър. Единя кабел е БЯЛ а другия е ЧЕРЕН .... ето го нагледно ...



Тука е тънкия момент - като запоите допълнителния потенциометър трябва да го настроите. Аз лично сглобих уреда - монтирах му скалата и долу на колата за да го настроя ....
Палите колата и я оставяте да работи на ниски обороти, започвате леко да въртите допълнителния потенциометър докато стрелката не започне да показва обороти на празен ход, при моят мотор 2.5 Д с пневматичен регулатор на оборотите са около 650-700 оборота на празен ход.
Нагласих го на толкова, след което дадох газ за да видя как е с максималните обороти и как реагира на подаване на газ ........
Обороти на празен ход ...


и максимални обороти ....



Понеже не исках допълнителния потенциометър да се развява свободно зад таблото, след като го настройх го залепих, свалих таблото и обратно горе на масата, за да го скрия в уреда....
започнах да му търся място в уреда ...








Е накрая го намерих ...

Сега вече сглобяване .... на панела с уредите и монтиране в колата ....

Аз захраних оборотомера през допълнителен бушон 5А, за да съм сигурен, че няма да подпаля нещо ...

Направих си и специална букса за да пасва в буксата на гърба на оборотомера.... Тук всеки може да прояви изобретателност как да реши въпроса с тази връзка ...


Накрая остана само да "приберем" панела с уредите в таблото ...


Ами това е в общи линии ....

Идеята за това как да накарам фобричния оборотомер да проработи без допълнителни датчици, само с един потенциометър и малко настроика ми е подсказана от Dezki, за което му благодаря .....

Смея да кажа, че оборотомера си отчита прилично точно и аз поне съм доволен .....

Но винаги остава варианта да се търси и изпълни заводската схема ...

Материала е написан от @bibitkata за което му Благодарим!


Не е важно колко удари получаваме в живота, а дали след това можем да се изправим!Всеки ден, ако се изправяме срещу нашите страхове ние ще спечелим битката!



Сподели темата


Етикети:
 

— Mercedes-Benz   „Най-доброто или нищо!” —

 Mercedes-Benz Bulgaria forum - Опознай един съвършено различен свят!

Developed by Mercedes-bg.info.© 2010-2024 Powered by Simple Machines Forum