Моля влез или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията

Автор Тема: Устройство на водимия диск  (Прочетена 7823 пъти)

0 Потребители и 2 Гости преглежда(т) тази тема.

18 Май, 2012, 23:03:04
  • Глобален Модератор
  • *
  • Регистрация: Окт. 2010
  • Публикации: 5193
  • Местонахождение: България
  • Пол: Мъж
  • Репутация: +23
  • Автомобил: Mercedes C 180

Водимият диск има частични радиални прорези, завършващи с кръгли отвори, с които се разделя периферията му на сектори. Секторите имат вълнообразна форма и са пружиниращи. Те се свързват през един с медни или алуминиеви нитове с единия фрикционния диск. Другите сектори пък са свързани по същия начин с другия фрикционен диск. Между вътрешните повърхности на двата фрикционни диска се получава хлабина от 1-2 mm в свободно състояние. При включване на съединителя задвижваният диск постепенно се притиска между маховика и притискателния диск. По този начин се осигурява плавно нарастване на силата на натиск между дисковете до изправяне на секторите, което води до плавно зацепване на съединителя.

За подобряване на охлаждането в някои конструкции на задвижвани дискове се правят вентилационни канали по фрикционни им накладки. Тези канали обикновено са радиални.
Неравномерното въртене на коляновия вал би предизвикало появата на усукващи трептения в органите на силовото предаване. Такива усукващи трептения биха се получили и при резки изменения на ъгловите скорости в силовото предаване при движение на автомобила по неравни пътища. За предотвратяване на тези трептения в някои конструкции на задвижвани дискове се включва гасител на усукващите трептения. При такъв задвижван диск включването на съединителя става чрез пружините, поставени в правоъгълни изрези във фланеца на главината на задвижвания диск. Те обикновено са шест или осем на брой и се задържат на място от задвижвания диск и диска на гасителя, в който прорезите са така щанцовани, че пружините да не могат да изпаднат странично през тях. Между двата диска и фланеца на главината се поставят фрикционни шайби, направени от паранит или друг фрикционен материал. Фланецът на главината и двата диска се съединяват чрез дистанционни щифтове, които се занитват. В свободно състояние, когато съединителят е изключен, прорезите в задвижвания диск и фланеца на главината съвпадат. При включване на съединителя обаче, силата на триене се предава от задвижвания диск на главината чрез пружините. Под действието на тази сила пружините се свиват и дискът се завърта частично по отношение на главината. Това се дължи на момента на триене между тях увеличен от фрикционните шайби. Поради деформацията на пружините плавността на включване на съединителя се увеличава.

Действие

Въртящия момент на двигателя се предава от силите на триене между фрикционните накладки на задвижвания диск на съединителя и челните повърхнини на маховика и притискателния диск. Поради това този тип съединител се нарича триещ.
Съединителят се разединява като се натиска с крак педалът, който представлява двураменен лост. При натискането му той се завърта около оста си и долният му край издърпва горния край на вилката надясно. Тя от своя страна премества наляво по оста й муфата с лагер за разединяване, който натиска вътрешните краища на разединителните лостове. Те от своя страна се завъртат около опорните си точки и с външните си краища издърпват надясно притискателния диск пружините се свиват и между задвижвания диск и челните повърхнини на маховика и на притискателния диск се образува хлабина. С това силите на триене престават да действат и предаването на въртящия момент на двигателя към силовото предаване се прекъсва.

Съединителят се включва при освобождаването на педала от крака на водача. Тогава пружините преместват на ляво притискателния диск, който притиска задвижвания диск между челните повърхности на маховика и притискателния диск. При това между дисковете възникват сили на триене, поради което съединителят е в състояние да предава въртящия момент на двигателя към силовото предаване.
Предаването на въртящия момент при тези съединители се осъществява чрез силите на триене между тях. Силите на триене между двата диска зависят от: вида на използваните материали, температурата, гладкостта на триещите повърхнини, силите на притискане на дисковете един към друг.



Процесът на включване на съединителя обхваща три периода. През първия период ъгловите скорости на задвижващия и задвижвания диск са различни, тъй като те са разединени един от друг. В първата фаза на втория период започва изравняването на ъгловите скорости на дисковете, в следствие от триенето между тях, породено от притискащата сила, което е съпроводено с приплъзване и отделяне на топлина. В края на тази фаза двата диска имат еднакви ъглови скорости и приплъзването е прекратено. В следствие натоварването на двигателя ъгловата скорост на коляновия вал е намаляла. Нарастването й заедно с тази на водимия диск до началната стойност във втората фаза на разглеждания период и целия трети период се постига чрез изменение на положението на регулиращия орган в горивната уредба на двигателя.
В процеса на включване на съединителя най-важен е вторият период. За кратко време се осъществява рязко включване със силно ударно натоварване на частите от трансмисията, но малко приплъзване и нагряване на триещите се повърхнини. За удължено време се осъществява плавно включване и постепенно натоварване на частите, като приплъзването и нагряването на триещите се повърхнини е значително.
« Последна редакция: 21 Юни, 2016, 00:29:42 от Bogo® »
Не е важно колко удари получаваме в живота, а дали след това можем да се изправим!Всеки ден, ако се изправяме срещу нашите страхове ние ще спечелим битката!



Сподели темата


 

— Mercedes-Benz   „Най-доброто или нищо!” —

 Mercedes-Benz Bulgaria forum - Опознай един съвършено различен свят!

Developed by Mercedes-bg.info.© 2010-2024 Powered by Simple Machines Forum