В съвременните системи за впръскване на дизелово гориво и бензин има свръхпрецизни компоненти, работещи в микрометричния (?m) диапазон. Това означава, че износването им може да се предизвика и от микроскопични замърсявания в горивото, поради което използваните филтри трябва да отговарят на най-високите изисквания за качество. Конструкцията на филтрите зависи от техния вид, като в общия случай
филтрите се състоят от корпус, филтриращ елемент и редица спомагателни компоненти. При някои филтри корпусът може да бъде изпълнен като неразделна част от двигателя на автомобила, което налага използването на филтърни патрони.

Филтриращи елементиРолята на филтриращ елемент при филтрите за двигатели в повечето случаи се изпълнява от филтърна хартия. С цел в минимално пространство да се постигне максимално голяма филтрираща повърхност, а оттам и ефективност на филтрирането, филтриращият материал се навива или нагъва. В зависимост от способа на напластяване, филтрите за гориво се делят на навити и звездообразни.
Навити филтриПри навитите филтри релефната филтърна хартия е намотана около централна опорна тръба. Потокът замърсено гориво протича през филтъра в надлъжна посока, като при това замърсяващите частици се отлагат в джобовете на каналите от филтърна хартия.
Звездообразни филтриПри звездообразните филтри филтърната хартия се нагъва и фиксира звездообразно в краищата на сгъвките. За стабилизиране на нагънатата хартия се използват полимерни или метални дискове в краищата, към които понякога се добавя и опорен кожух. Потокът замърсено гориво протича през
филтъра отвън навътре, като при това замърсяващите частици се отделят от филтърната хартия.