Моля влез или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията

Автор Тема: Индикации за проблеми с водната помпа: Как да ги разпознаете?  (Прочетена 54 пъти)

0 Потребители и 2 Гости преглежда(т) тази тема.

18 Април, 2024, 00:40:08
  • Администратор
  • *
  • Регистрация: Окт. 2010
  • Публикации: 728
  • Пол: Мъж
  • Репутация: +2

Двигателят генерира голямо количество топлина по време на работа. Охладителната система има за задача да отведе тази топлина от двигателя и да я разсее в околната среда. Един от ключовите елементи на охладителната система е водната помпа. Но каква е ролята на водната помпа на автомобила?

Какво представлява водната помпа?

Водната помпа на автомобила е устройство, което служи за циркулация на охладителната течност в двигателя. Основната й функция е да пренасочва охлаждащата течност от радиатора към двигателя, за да го охлади, и след това да я връща обратно в радиатора. Това позволява на двигателя да поддържа оптимална работна температура.

Водната помпа обикновено се намира в предната част на двигателя и се задвижва от ангренажния ремък или верига, свързана с коляновия вал. Тя включва вътрешна помпа с витлов ротор, която създава циркулация на охлаждащата течност.

Как работи водната помпа?

Водната помпа функционира на принципа на циркулация на охлаждащата течност в автомобилната охлаждаща система. Ето как:

- Водната помпа е свързана с двигателя и радиатора чрез маркучи или тръби.
- При стартиране на двигателя помпата започва да се задвижва от ангренажния ремък или верига, свързана с коляновия вал.
- Когато помпата се задвижва, вътрешната помпа с витлов ротор започва да се върти. Роторът създава центробежна сила, която задвижва охлаждащата течност.
- Охлаждащата течност преминава през водната помпа и се пренасочва от радиатора към двигателя, където минава през каналите, обхващащи горивните камери и изпускателните отвори.
- По време на този процес охлаждащата течност абсорбира топлината от двигателя.
- След това охлаждащата течност се връща към радиатора, където се охлажда чрез въздуха, който минава през радиаторната решетка.
- Процесът на циркулация на охлаждащата течност през водната помпа продължава, докато двигателят работи.

Това осигурява ефективно охлаждане на двигателя и го предпазва от прегряване. Водната помпа е важна част от охладителната система на автомобила и осигурява подходяща работна температура на двигателя. Неизправност на водната помпа може да доведе до прегряване и други сериозни повреди. Щастливо, неправилно функциониращата водна помпа обикновено показва симптоми преди да причини сериозни щети.

Признаци за повреда на водната помпа, на които да обръщате внимание:

Изтичане на охлаждаща течност:

Теч на охлаждаща течност може да бъде индикация за различни неизправности, но когато става въпрос за охлаждаща течност в предната част на двигателя, това често е проблем с водната помпа. Изтичането може да бъде поради уплътнението на водната помпа или на вала й. Независимо от причината, течът на охлаждаща течност е сериозен проблем и изисква незабавна интервенция.

При незначителни течове може да забележите бяла следа от остатъци там, където капе по предната част на двигателя, оцветена с цвета на охладителната течност. Течът може да не достигне до земята поради топлината от двигателя, която изсушава охлаждащата течност върху металните повърхности. Смяната на водната помпа може да изисква и смяна на зъбния ремък, ролката на водната помпа, ангренажния ремък или други уплътнения и гарнитури на двигателя.

Прегряване:

Ако двигателят ви се прегрява, това е индикация, че топлината, генерирана от горенето, не се отвежда до радиатора за охлаждане. Това може да се дължи на няколко причини, като например:

- Въздушен джоб в охладителната система, пречещ на циркулацията на охлаждащата течност, вероятно поради теч от водната помпа.
- Ребрата на импелера на водната помпа са повредени от отломки или замръзване.
- Валът е заклещен поради корозия или повреда на лагера.

Прегряването е сериозно състояние, и ако забележите повишаване на температурата или предупредително съобщение на арматурното табло, спрете автомобила възможно най-скоро и изключете двигателя, за да се охлади. Повторното прегряване на двигателя може да предизвика сериозни повреди като спукано уплътнение на главината, изкривена цилиндрова глава или дори блокиране на двигателя.


Пищящ шум:

Свистящ или чуруликащ шум от предната част на двигателя може да бъде индикация за проблем с водната помпа. Този звук може да прилича на шум от ремъка и често така и е. Повишеното съпротивление от водната помпа може да предизвика приплъзване на ремъка по ролката, което обикновено се проявява с ритмични каданси, съобразени с оборотите на двигателя.

Причината за този проблем обикновено е износен лагер на вала. В някои случаи водната помпа може временно да продължи да функционира по този начин в продължение на седмици или месеци, или дори по-дълго, преди да се повреди окончателно. Въпреки че това е един от ранните признаци за неизправност на водната помпа, той трябва да се вземе много сериозно, дори ако шумът идва и отива.

Виещ шум:

Когато водната помпа на автомобила е задвижвана от ремъка или веригата, ролката върти вал, който от своя страна задвижва работното колело в помпата. Ако чуете виещ шум, който се променя с оборотите на двигателя, причината може да не е вътрешен проблем на водната помпа. По-скоро този звук често указва, че ремъкът не е затегнат достатъчно или че ролката е повредена. Може да ви изненада, но причината може да бъде и ремъчната шайба, която може да се напука между отворите за болтове, което води до неправилна работа. Този проблем е по-чест при по-старите автомобили поради ръждата по ремъка. При някои автомобили ролките на водната помпа са вградени в самата помпа, докато при други могат да бъдат сменени отделно.

Корозия на водната помпа:

Ако съмненията за лошо състояние на водната помпа се дължат на корозия, това може да бъде поради различни причини. Вътрешна корозия на импелера може да се дължи на замърсена или неправилно смесена охлаждаща течност в помпата. От външната страна корозията може да предизвика приплъзване на ремъка върху ролката. Има случаи, когато видима корозия или натрупване по самата водна помпа може да покаже, че тя е повредена, дори без други симптоми.

Ако смятате, че вашата водна помпа е повредена, трябва да се заемете с проблема веднага. Отлагането на ремонта може да доведе до по-скъпи ремонти в бъдеще. Освен разходите за смяна на водната помпа, може да са ви необходими охлаждаща течност и уплътнения. Също така е добре да проверите състоянието на ангренажния ремък и да го смените, ако е необходимо. Ако забележите някой от тези симптоми, можете да намерите подходяща водна помпа за вашия автомобил.



Сподели темата


Етикети: водната помпа 
 

— Mercedes-Benz   „Най-доброто или нищо!” —

 Mercedes-Benz Bulgaria forum - Опознай един съвършено различен свят!

Developed by Mercedes-bg.info.© 2010-2024 Powered by Simple Machines Forum