Моля влез или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията

Автор Тема: Измами при покупко-продажба на употребяван автомобил.  (Прочетена 2740 пъти)

0 Потребители и 2 Гости преглежда(т) тази тема.

07 Ноември, 2010, 15:09:50
  • Гост

Покупката на употребяван автомобил е сериозно начинание, свързано с отделяне на доста средства от личния или фирмен бюджет и към такава покупка трябва да се пристъпва с особено внимание. Когато купувате “нов” автомобил, освен ако не е с цел последваща препродажба, Вие не смятате да се разделите с него след един или два месеца. Обикновено покупките се правят с цел автомобилът да се експлоатира поне няколко години, като съкровеното желанието на купувача е и този автомобил да носи само хубави моменти в неговия живот. За постигането на тази цел е препоръчително, преди да пристъпите към покупка на автомобил “втора ръка”, да направите обстойно проучване за всичко свързано с покупката и внимателно да се запознаете с представеното по-долу съдържание ;-) . Информация можете да намерите както в интернет, така и от близки и познати, които имат опит с подобни покупки. По-долу ще се опитаме да обърнем внимание за какво най-вече трябва да си отваряте очите когато купувате употребяван автомобил.


Годината на производство

В документите за собственост на автомобила обикновено фигурира дата на първа регистрация на автомобила. Съобразно тази дата се прави оценка на автомобила, която се ползва при определяне на застрахователна стойност, продажна цена и т.н. Може да се каже, че в България датата на първа регистрация се отъждествява с датата на производство на автомобила. В някои случай годината на производство и годината на регистрация съвпадат, а най-често се случва регистрацията да е извършена 5-6 месеца, след производството на автомобила.
“Когато купуваш кола на 10 години , какво значение има една година?” би си помислил редовия купувач. От гледна точка на физическото и морално остаряване на автомобила наистина една година не е кой знае колко много, но пък представете си, когато през тази една година производителя е направил концептуални промени в избрания от Вас модел. Примерно всички автомобили от даден модел, произведени след февруари 1999 г. се оборудват серийно с осем въздушни възглавници (AirBag) и ASC и ASR, а пък на практика избрания от Вас модел, чиято първа регистрация е юни 1999 г. има само четири въздушни възглавници (AirBag) и е без ASC и ASR. Това означава единствено и само, че този автомобил е произведен преди февруари 1999 г., когато споменатите по-горе опции са се предлагали допълнително, по заявка, а не серийно както за автомобилите произведени след тази дата.

Когато разминаването е в рамките на една година и сте успели да намерите един добър и запазен “екземпляр”, дори лишен от някоя и друга допълнителна опция това не е повод за особена тревога. Има случаи обаче, когато между датата на производство и датата на първа регистрация са изминали повече от три години, като понякога тази разлика може да надхвърля и пет години. В тези случаи почти със сигурност може да се твърди, че около тази продажба има нещо нередно. На практика е почти невъзможно един сериен автомобил да бъде произведен през 1994 г. и да бъде продаден за първи път едва през 1999 г. Къде е стоял този автомобил цели 5 години и защо не е бил продаден, толкова дълго време? Този въпрос е най-добре да бъде зададен на продавача на автомобила. А дали търговецът ще Ви каже за тази разлика и дали изобщо ще се повдигне въпрос за годината на производство. Не и ако Вие не го повдигнете. Продавачът ще Ви покаже документи за собственост на автомобила, сервизни книжки и всякакъв друг вид безполезни хартийки, на които пише само и единствено датата на първа регистрация на автомобила.


Как тогава да разберем коя е истинската година на производство?


За почти всички модели серийно произвеждани автомобили годината на производство може да бъде установена посредством уникалния идентификационен номер на автомобила, или както в България се нарича номер на шаси, номер на рама или на купе. Както и да се нарича става дума за един същ номер, състоящ се от латински букви и цифри, който е щампован (набит) някъде по купето на автомобила. В западните държави този номер е познат като VIN (VEHICLE IDENTIFICATION NUMBER) . В зависимост от производителя във VIN кода може да бъде закодирана следната информация:

- марка;
- модел;
- тип каросерия;
- година на производство;
- страна производител;
- тип скоростна кутия;
- брой врати;
- обем на двигателя;
- цвят на купето и т.н.

Освен на купето на автомобила VIN кодът е изписан и в документите за собственост на автомобила. Желателно е преди покупката да се уверите, че номерът в документът за собственост и този който е набит на купето напълно съвпадат.

В България, в документите за собственост на МПС фигурира, и е от значение и номерът на двигателя. При прехвърляне на собственост на автомобил, този номер също трябва напълно да съвпада с този в талона. В страните от Западна Европа, САЩ и т.н., обаче двигателя се разглежда като обикновен детайл от автомобила и не се води на отчет със собствен номер. За това е напълно възможно при покупка на автомобил “нов внос” в документите за собственост изобщо да не фигурира номер на двигател.


Техническо състояние на автомобила


При покупката на употребяван автомобил трябва да сте напълно наясно, че автомобилът ще има някакви забележки. Някои от тях може да бъдат публично обявени, а други продавача вероятно ще се опита да скрие, поне до момента в който сте поставили подписите си в договорът за покупко-продажба.
Колкото повече скрити забележки успеете да откриете преди покупката, толкова по-малко разочарование ще изпитате в последствие. Скритите забележки най-лесно можете да откриете като се консултирате за покупката с доверен човек, който разбира от устройство и експлоатация на автомобили. Ако нямате такъв доверен човек можете да закарате колата за обстоен преглед в сервиз, но в сервиз който вие изберете, а не в препоръчан ви от продавача. Ако възнамерявате да закупите автомобил от авто борса за предпочитане е да избегнете сервизите в непосредствена близост до борсата, колкото и да ви ги препоръчват. Прегледът в сервиз разбира се ще бъде извършен срещу заплащане от ваша страна, но пък е по-добре да дадете малка сума преди покупката, от колкото да си скубете косите в последствие. Има случаи при които цялата радост от покупката на “нов” автомобил се превръща в трагедия в последствие, когато на новия собственик се наложи да заплати за ремонт на автомобила почти същата стойност, колкото вече е заплатил за покупката на целия автомобил.
При обстойния преглед от оторизиран сервизен служител вероятно ще се открият някои недостатъци, което ще Ви даде повод за намаляване на цената. Едва ли на пазара има автомобил втора употреба, на който да не може да се намери някакъв недостатък. Все ще има някое скъсано или напукано уплътнение, поостарял тампон, теч на масло или нещо друго, което не влияе пряко на поведението на автомобила на пътя, но пък е желателно своевременно да бъде подменено. Ако пък автомобилът няма нито една забележка, то може да сте доволен, че сте попаднал на перфектен екземпляр и всеки лев отделен преди покупката си е струвал.



Пренабити номера на купето и/или двигателя


Покупка на автомобил с пренабити номера е нещо което на всяка цена трябва да избегнете. Въпреки, че подобни автомобили се срещат рядко е добре да се уверите, че избраният от вас не попада в тази категория.
Причините за да бъдат променени насилствено номерата, набити на двигателя или купето може да е всякаква, но при всички положения с този автомобил се е случило нещо нередно. Има и автомобили чийто номер на купето е сменен с друг, без пренабиване. Това се постига след като цялото парче ламарина, на което е изписан номерът, се изреже от друг автомобил, примерно катастрофирал, и се завари в последствие на друг автомобил, примерно откраднат. Ако е направена от специалист, подобна манипулация трудно може да бъде открита, така че имайте едно на ум при покупката. Дори нещо съвсем малко у автомобила или продавача да ви се стори подозрително, по-добре се откажете покупката на този автомобил за да не съжалявате в последствие. На пазара има огромно разнообразие и стотици хиляди автомобила, които чакат да бъдат купени.



Успех  welldone и дано автомобила ви малко след закупуването не изглежда така
« Последна редакция: 08 Ноември, 2010, 16:39:00 от Bogo »



Сподели темата


Етикети:
 

— Mercedes-Benz   „Най-доброто или нищо!” —

 Mercedes-Benz Bulgaria forum - Опознай един съвършено различен свят!

Developed by Mercedes-bg.info.© 2010-2018 Powered by Simple Machines Forum