Моля влез или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията

Автор Тема: Проблеми със запушването на DPF филтъра: Кодове за грешки и решения  (Прочетена 170 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

06 Май, 2024, 11:24:07
  • Администратор
  • *
  • Регистрация: Окт. 2010
  • Публикации: 734
  • Пол: Мъж
  • Репутация: +2

Премахването на DPF (филтъра за твърди частици) е процедура, която се налага при запушване или за периодично почистване. DPF филтрите премахват 85% или повече от саждите, като при определени условия могат да постигнат и ефективност за отстраняване на сажди, приближаваща се до 100%. Някои филтри са предназначени за еднократна употреба и се изхвърлят или заменят, когато се натрупат с пепел. Други се предназначават за изгаряне на натрупаните прахови частици или пасивно чрез използване на катализатор или активни средства като горелка, която загрява филтъра, за да увеличи температурата на горене. Това става чрез програмиране на двигателя, за да работи така, че да повишава температурата на отработените газове. Допълнителен инжектор за гориво в изпускателния поток впръсква гориво, за да реагира с каталитичния елемент и да изгори натрупаните сажди в DPF филтъра, или по други методи. Този процес е известен като регенерация на филтъра. Ако филтъра се запуши напълно, е необходимо да се извърши премахване на DPF филтъра от специалист в специализиран автосервиз.

Премахването на DPF и почистването на DPF
Почистването е необходимо като част от периодичната поддръжка и трябва да се извършва внимателно, за да не се повреди DPF филтъра. Неизправността на инжекторите за гориво или турбокомпресора, което води до замърсяване на филтъра със сурово дизелово или двигателно масло, също може да наложи почистване. Процесът на регенерация протича при високи скорости, по-високи от тези, които обикновено могат да бъдат постигнати при градски условия. Ако водачът управлява автомобила под 60 km/h, DPF филтъра може да не се регенерира правилно. Продължаването на работата след тази точка може да развали DPF филтъра напълно. Някои по-нови дизелови двигатели могат също така да изпълняват така наречената паркирана регенерация, при която двигателят увеличава оборотите до около 1400, докато е паркиран, за да повиши температурата на отработените газове.

Изхвърляне на вредни емисии от DPF филтъра
Процесът на изгаряне на сместа от гориво и въздух в дизеловите двигатели произвежда различни частици. Дизеловите прахови частици съдържат черен въглерод поради непълното изгаряне на горивото и включват малки частици, по-малки от един микрон. Това води до запушване на DPF филтъра за твърдите частици и автомобилът влиза в авариен режим. В този случай е необходимо да се премине към почистване или премахване на филтъра за твърди частици и да се замени с нов. Саждите и другите частици от дизеловите двигатели влошават замърсяването с прахови частици във въздуха и са вредни за здравето на хората. Новите DPF филтри за твърди частици могат да улавят от 30% до 95% от вредните сажди.

Регенерация на DPF филтъра за твърди частици
С оптимален DPF филтър за твърди частици емисиите на сажди могат да бъдат намалени до 0,001 g/km или по-малко. Качеството на горивото също влияе върху образуването на тези частици. Регенерацията на DPF филтъра на дизеловите автомобили се характеризира с динамично равновесие между улавянето на саждите и окисляването им във филтъра. Скоростта на окисляване на саждите зависи от температурата на филтъра, натоварването на сажди във филтъра и други фактори. Непрекъснато регенериращите филтри работят при балансирана температура, която може да се определи чрез лабораторно измерване, за да се улесни регенерацията на филтъра на дизеловите двигатели в реални условия.

Пасивна и активна регенерация
Регенерацията на DPF филтъра може да бъде пасивна или активна, като температурата на отработените газове трябва да се повиши или температурата на запалване на саждите трябва да се понижи с помощта на катализатор. Процесът на регенерация се случва само когато условията са в рамките на предварително зададените спецификации за този двигател. Първата форма на регенерация е пасивна, която се случва при високи температури на отработените газове, постигнати при интензивна употреба на автомобила на автомагистрали или на дълъг път на високи обороти.
Защо е забранено премахването на DPF филтъра за твърди частици според закона?
Когато дизеловите автомобили изгарят гориво, се генерират значителни количества сажди, повече отколкото при бензиновите автомобили. Катализаторите, въпреки че са монтирани на всички автомобили, са предназначени да направят газовете по-безопасни и екологични, но въпреки това те все още позволяват на частиците сажди да се изхвърлят в атмосферата. Затова законът изисква използването на DPF филтри за твърди частици и налага строги стандарти за справяне с високите нива на сажди, генерирани от дизеловите двигатели.

Задължително ли е автомобилът да има DPF филтър за твърди частици?
В момента всички дизелови автомобили в Европа са задължени да имат инсталиран DPF филтър за твърди частици с цел намаляване на вредните емисии от сажди. Филтрите работят по два основни принципа: автоматично изгаряне на дизеловите частици и активна регенерация, където системата е програмирана да инициира инжектиране на гориво след изгаряне, за да повиши температурата на отработените газове и да изгори частиците, когато филтърът се напълни. Прекалено напълнен филтър може да доведе до загуба на мощност и повишен разход на гориво. Някои системи използват и допълнителен инжектор за гориво в цилиндъра, за да създадат горещи газове, които да помогнат за регенерацията.

Как работи филтърът за твърди частици?
Филтрите за твърди частици са създадени за намаляване на твърдите частици в отработените газове от дизеловите двигатели. Те обикновено са направени от силициев карбид или керамика и използват активна и пасивна регенерация, която стартира при достигане на определена температура на отработените газове. Филтрите за твърди частици инсталирани на леки автомобили трябва да са в съответствие с европейските стандарти за емисии.

Пасивна, активна и принудителна регенерация
Регенерацията на дизеловите филтри за твърди частици е метод за самопочистване чрез изгаряне на уловените частици сажди. Регенерацията може да бъде пасивна, активна или принудителна. Пасивната регенерация стартира при определени условия на шофиране, като се изисква двигателят да работи при високи обороти за определен период от време, за да се достигне необходимата температура за регенерация. Активната регенерация се стартира от системата на автомобила, като се инжектира допълнително гориво в цилиндъра, което повишава температурата на отработените газове и помага за изгаряне на частиците сажди във филтъра. Принудителната регенерация се извършва от специализирани сервизи, където филтърът се изважда и почиства или регенерира в специална инсталация.

Активната регенерация
Активната регенерация настъпва, когато пасивната не е успешна. Електронният контролер на двигателя (ECU) оценява нивото на замърсяване на филтъра, използвайки информация от сензорите, и издава команда за допълнително впръскване на гориво, за да увеличи температурата. Принудителната регенерация, както самоимето подсказва, се извършва ръчно. Фактически, това е форма на активна регенерация, когато нивото на замърсяване на филтъра достигне определена стойност. Чрез специализиран диагностичен софтуер, ECU стартира сервизна програма, която увеличава оборотите на празен ход на двигателя до 1500-2000 оборота в минута. В този режим двигателят трябва да работи стационарно до 30 минути.

Извършване на самата регенерация
Регенерацията е процедура за самоочистване на филтъра, която се извършва по различни начини, зависещи от типа на филтъра и от алгоритъма за стартиране на регенерацията. Основният метод е изгаряне на замърсяванията във филтъра с помощта на горивото, което се инжектира или допълнително през дюзите на двигателя или чрез отделна специална дюза. Регенерацията обикновено започва при температура от 600-800 градуса, но при FAP системите се използва специална течност, наречена Eolys, която намалява температурата на изгаряне на саждите. В регенерацията могат да бъдат включени и спонтанни и принудителни процеси. В първия случай ECU започва процеса според показанията на сензорите, докато във втория случай той се стартира ръчно.

Регенерация в градски условия
В градско около могат да настъпят ситуации, при които регенерацията не може да се осъществи. Една от тях е, когато се наложи автомобилът да бъде изключен по време на процеса. За да се избегне това, е важно да се следят показанията на системата и да се избягват прекъсвания на регенерацията, което може да се окаже неприятно и да доведе до необходимост от повторна регенерация.

Аналогови филтри
Имайки предвид аналоговите филтри, важно е да се подчертае, че те не са само неефективни, но и опасни. Понякога те не успяват да участват в регенерацията, като резултат от което могат да предизвикат пожар. Поради тази причина не се препоръчва да се монтират подобни филтри вместо оригиналните. Сега, когато сме изговорили за методите за регенерация и възможностите за замяна на филтъра за твърди частици, можем да преминем към друг важен въпрос: защо филтърът се запушва? Какво влияе на неговия живот и работа?
Кодове за грешки
Ако нивото на маслото се повишава, причината може да е разреждането на горивото поради честите опити за регенерация и вливането на част от горивото в картера на двигателя при вътрешно горене. При работещ двигател може да се чуе съскащ звук. Някои от кодовете за грешки, които може да се срещнат, включват P2002 (низък капацитет на филтъра), P242F (натрупване на пепел), P2452, P2453, P2454 (грешки свързани със сензор за налягане А, пред филтъра). Възможни са и проблеми в електрическата верига, късо съединение или скъсани проводници. Други кодове за грешки включват P2458 (незавършен процес на регенерация), P2463 (запушване на филтъра), P246B (невъзможност за започване на регенерация), P0471 и P0472 (проблеми със сензора за налягане на отработените газове). Допълнително, на някои модели на BMW се срещат кодове като 00480a и 00481a, които сигнализират за високо налягане на отработените газове и запушване на филтъра.

Решаване на проблема със запушването на филтъра за твърди частици
1. **Почистване на филтъра за твърди частици**: Можете да опитате да почистите саждите с помощта на продукти като Liqui Moly DPF Cleaner, TUNAP 131 и други. Този метод обикновено се прилага при леко запушени филтри, но не е гаранция, че филтърът ще продължи да функционира нормално за дълъг период.

2. **Замяна на филтъра**: Замяната на филтъра е най-скъпият метод за отстраняване на проблема. Оригиналните устройства могат да бъдат много скъпи, а работата по тяхната смяна допълнително увеличава разходите.

3. **Премахване на DPF филтъра за твърди частици**: Този метод включва физическо отстраняване на устройството и софтуерно деактивиране на системата за управление на двигателя. Премахването на DPF филтъра за твърди частици може да бъде извършено от специализирани сервизи и обикновено е предпочитано от собствениците на автомобили.

Премахването на DPF филтъра зависи от сложността на работата и може да бъде извършено в два етапа: физическо отстраняване на устройството и софтуерно деактивиране на системата за управление на двигателя. Този метод може да реши проблема със запушването на филтъра за твърди частици, но трябва да се има предвид, че той може да има въздействие върху околната среда и да е непрепоръчителен в някои региони.



Сподели темата


Етикети: dpf 
 

— Mercedes-Benz   „Най-доброто или нищо!” —

 Mercedes-Benz Bulgaria forum - Опознай един съвършено различен свят!

Developed by Mercedes-bg.info.© 2010-2024 Powered by Simple Machines Forum