Моля влез или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията

Автор Тема: Как да си оправим регулатора за оборотите на климатроника  (Прочетена 16788 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

19 Август, 2015, 10:21:37
  • Участник
  • *
  • Регистрация: Окт. 2011
  • Публикации: 17
  • Местонахождение: Sofiq
  • Пол: Мъж
  • Репутация: +6
  • Автомобил: W124

Здравейте колеги
Реших отново да пусна темата на регулатора за климатроника на W124, въпреки че изкопираха схемата ми и започнаха да го продават в OLX-a.

И така...
Преди време вентилатора на климатроника спря да духа и причината се оказа изгорял регулатор така наречения „таралеж”. Всички знаем цената и надеждността му, както и по-евтините варианти, който са и с по-ниска надеждност от оригинала. Проблема на този регулатор е в това, че работи в аналогов режим и се нагрява много. При W124 поради тази причина е монтиран върху радиатора наричан още „таралеж”, а той от своя страна е разположен между турбините на вентилатора за да може да се обдухва от него и така да се осигури охлаждане. При W210 и мисля при W140 регулатора е монтиран направо на корпуса на вентилатора и няма „таралеж”. Това от своя страна го поставя в още по-тежък температурен режим на работа – прегрява и дава дефекти по-често от W124.  Най-тежкия режим на регулатора е когато вентилатора е включен на половината си мощност, т.е. 6-7 волта и 14-15 ампера ток което прави около 85 до 105 вата отделени под формата на топлина!
Друг недостатък на тази „система” е че след като вентилатора обдуха регулатора, затопления въздух се вкарва вътре през питата на климатроника, който пък се опитва да охлади купето.
Когато и при мен спря да духа вентилатора реших да си направя собствен регулатор като избегна изброените по-горе недостатъци на оригиналния, а именно:

-   Не отделя топлина, която да влиза в купето.
-   Да работи не в аналогов а в импулсен режим, което води до отделяне на много малко количество топлина при всички режими на вентилатора. Поради тази причина необходимия радиатор е няколко ПЪТИ по-малък от „таралежа” и не му е необходимо никакво обдухване.
-   В следствие на горните две точки новия регулатор може да се монтира на лесно достъпно място, а не върху „таралежа”, така че ако се повреди не е необходимо да се разглобява всичко (който го е правил знае за какво става дума).
- Да е надежден.
- Да се получава винаги с повтаряеми параметри.
- Да е евтин.
- Да е с масово достъпните части от магазините за електроника.
- Да е прост за повторение от повече хора.

Смея да твърдя, че схемата която се получи е по-надеждна от оригиналния регулатор. На моята кола работи непрекъснато над три години, като никога не си спирам вентилатора и всекидневно вися в софииските задръствания. 
В тази тема ще пусна цялата необходима информация за направата на регулатора. Ясно ми е че няма да мога да се защитя от търговци и затова Ви МОЛЯ не го мултиплицирайте с търговска цел. Целта ми е повече хора да имат достъп до информация и да си помогнат сами или с помощ от приятел.

Малко теория и предистория...
Оборотите на вентилатора на климатроника (парното) са функция на температурата в купето, която се сравнява със предварително зададената на контролера от копчето на централната конзола. От своя страна контролера „решава” с какви обороти трябва да се върти вентилатора. Въпросния регулатор на оборотите прави точно това – регулира оборотите на електромотора във функция от управляващото напрежение, което му подава контролера на климатроника.


Блоковата схема…
Това е опростена блокова схема на тази част от климатроника, която управлява вентилатора за W124:



Куплунга се намира до кутията с предпазители, дълбоко под предното стъкло, но е сравнително лесно достъпен. Цветовете са като на блоковата схема:
- Черен „-„ шаси.
- Червен „+” захранване.
- Жълт – управление.

При новия регулатор схемата се запазва същата, но той не се монтира или на старото място върху таралежа или близо до куплунга – при кутията на предпазителите. За целта оригиналния кабел се реже на 100мм - 150мм от куплунга и краят му се свързва с новия регулатор. От останалото по-дълго парче се изтегля жълтия кабел, защото вече не е необходим, маха се стария регулатор и се свързва към новия. След това червения кабел с кабелната си обувка се запоява за червения кабел, а синия кабел с кабелна обувка се запоява за черния кабел идващ от новия регулатор. Наставянето на кабелите става със ЗАПОЯВАНЕ и изолиране с два слоя термошлаух. Може и с лустер клема за 6 квадратни милиметра, като кабелите от двете страни на клемата се вкарват през цялата и дължина и се слага пластинката.
В никакъв случай да не се усукват кабелите един за друг и да не се изолират с изолирбанд каквато е масовата практика! Тук токовете са големи и си трябват сигурни връзки и добра термоустойчива изолация, в противен случай може да стане късо и ще изгори ключовия транзизтор в новия регулатор. Връзките направени с усукване на проводниците са с голямо съпротивление и при тези токове се ще се нагряват прекомерно, което води до разлепване на изолирбанда и евентуално окъсяване!

Ето я и самата схема:



Кондензатора С2 трябва да е за импулсни захранвания, т.е. с ниско еквивалентно съпротивление, напрежение 35V и капацитет от 2200uF до 4700uF. Аз съм използвал два паралелно свързани по 2200uF/35V. Подходходящи са кондензаторите от серията EXR на Hitano или от серията FC на Panasonic. Както се вижда схемата е доволно елементарна и доста надеждна (с избраните компоненти), защото е преоразмерена по мощност повече от 3 пъти.


Основните компоненти:



Вярно, че тази конструкция е по-пипкава за изпълнение, но за сметка на това е компактна и се събра в една доста малка кутийка. Кутията е стандартна и я има в повечето магазини за електроника, а радиатора е от стар процесор K6 на AMD, или друг с подобни размери – 60мм х 60мм. Размерите на радиатора не са критични и са избрани така, че да има място за хоризонтален монтаж на елементите, както и всички крепежни отвори на платка, радиатор и кутия да съвпадат и да се използват само четири винта. Ако на някой му се струва по-лесно може да ползва и по-голяма кутийка и да не монтира мощните елементи легнали. 


Ето така изглежда в сглобен вид, без капачка:



Ето така вече изглежда сглобения регулатор:



Габаритните му размери са приблизително 65мм х 80мм х 45мм.
На гърба на капачката се монтира и една пластина чрез която регулатора се закрепя на един винт, точно зад сервоусилвателя на спирачките. По купето нищо не се разпробива, а се използва винта който крепи някакъв пластмасов държач за маркучи.

Една снимка на “таралежа”, стария регулатор, новия такъв с крепежната пластина и преработения оригинален кабел:



Оригиналния радиатор, „таралежа” се монтира отново на старото си място, защото се използва като конзола на електромотора, а освен това разделя двете турбини на вентилатора

Снимки от монтажа на колата:



Е това е цялата информация за регулатора. Няма да давам повече подробности за начина на работа, защото е гадно да видиш как някой продава труда ти в OLX-a. Ако се направи с елементите означени на схемата регулатора работи безпроблемно на автоматичния режим и на максимални обороти. На минималната степен не духа. Това е недостатъка на тази проста схема. Успех на всички решили да си помогнат сами!



Направих и една подобрена версия, която има следните предимства:

-   Универсален регулатор – става за W124, W210 и C-classe.
-   Възможност за регулиране на максималните обороти с малка отвертка както за W124, така и за W210 и C-classe.
-   От корпуса излизат кабели със същите цветове като на оригиналния регулатор и е трудно да се объркат при монтажа.
-   Вентилатора духа и на минималната степен на климатроника (предишната версия не го можеше).
-   Подобрен контрол на мощния транзистор за намалени загуби при превключване.
-   Още по-малко отделена топлина.
-   По-малък охлаждащ радиатор.
-   По-малка кутиика – може да се монтира и на мястото на оригиналния регулатор.
-   Влагоустойчива, херметично залята конструкция с полиуретанова смола.
-   Размери на кутииката – 60 х 40 х 37мм.
-   Размери заедно с крепежната планка  – 90 х 40 х 37мм.


Ето как изглежда:







Схемата на тази версия няма да я пусна свободно. Ако някой се интересува от този модел на регулатора може да ми изпрати лично съобщение или да се свърже на email: ivosg@abv.bg


21 Ноември, 2016, 17:04:28
Отговор #1
  • Чирак
  • *
  • Регистрация: Дек. 2014
  • Публикации: 3
  • Пол: Мъж
  • Репутация: 0
  • Автомобил: Mercedes w124
здравей,търся някаква връзка с теб ако имаш или правиш такова нещо да ми кажеш цена и дали въопще ти се занимава,моя тел е 0898535227

14 Февруари, 2019, 11:50:27
Отговор #2
  • Участник
  • *
  • Регистрация: Окт. 2011
  • Публикации: 17
  • Местонахождение: Sofiq
  • Пол: Мъж
  • Репутация: +6
  • Автомобил: W124
Ето и едно клипче на работещ регулатор:
newbielink:https://www.youtube.com/watch?v=Q4Nr-YfyoVM [nonactive]
Иво - 0898511850
email - ivosg@abv.bg

newbielink:https://www.youtube.com/watch?v=Q4Nr-YfyoVM <span class="alert smalltext" title="To curb spam posts, external links are [nonactive] until 50 posts">[nonactive]</span>
« Последна редакция: 15 Февруари, 2019, 20:12:37 от Bogo® »



Сподели темата


Етикети:
 

— Mercedes-Benz   „Най-доброто или нищо!” —

 Mercedes-Benz Bulgaria forum - Опознай един съвършено различен свят!

Developed by Mercedes-bg.info.© 2010-2024 Powered by Simple Machines Forum